Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Mittmedia-satsning kan vinna Stora journalistpriset

/
  • Dalarnas Tidningars chefredaktör Carl-Johan Bergman, ÖP:s chefredaktör Hans Lindeberg och Mittmedias digitala utvecklingschef Anders Härén.

Vid lunchtid på tisdagen presenterades kandidaterna.
#kandulova-satsningen är en av de nominerade i kategorin årets förnyare.

Annons

– Det är fantastiskt roligt. #kandulova, vår egenutvecklade valtjänst där väljarna fick möjlighet att ställa sina lokala frågor och faktiskt få klara löften från sina lokalpolitiker, blev en succé på Mittmedias sajter, men framför allt en guide för väljarna före valet och ett journalistiskt verktyg för oss journalister efter valet, säger Carl-Johan Bergman, DT:s chefredaktör och projektledare för #kandulova.

– Många människor tycker politiken har blivit otydlig. Den har kört, fast i block, valstrategi och taktik. Det är svårt att veta vad partierna verkligen vill göra. Målet med #kandulova var att damma av det gamla vallöftet, något av kärnan i politiken. Det raka löftet mellan politikern och väljaren.

Tillsammans med Hans Lindeberg, chefredaktör i Östersunds-Posten och en av de drivande i projektet, och Mittmedias digitala utvecklingschef Anders Härén var på plats på Nedre Manilla i Stockholm när den överraskande nomineringen avslöjades.

– Att bli nominerad till Stora journalistpriset är givetvis otroligt hedrande, och ett väldigt gott betyg till alla dem som runt om i Mittmedia-land - vi täcker en tredjedel av Sveriges yta - som arbetade i det här demokratiprojektet, säger Hans Lindeberg.

– Det bästa var att väljarna själva satte agendan i vår bevakning. Att använda ny teknik för att skapa plattformar där medborgarna får en direktlänk till makten är en viktig uppgift för media.

Anders Härén fyller i:

– Att den tekniska lösningen blev så uppskattad och välanvänd beror på att den utvecklades med användarna i fokus och att den skapades i tätt samarbete mellan teknik och redaktion.

www.kandulova.se hittar du genvägar till Mittmedias lokala #kandulova-sajter.

– Vi byggde tjänsten gemensamt i Mittmedia, det visar styrkan i samarbeten bakom kulisserna i den nya medievärlden, och sedan var det den lokala kraften ute i mediehusen som satte agendan med #kandulova, säger Carl-Johan Bergman.

#kandulova täckte över 40 kommuner och fanns, och finns, att hitta på tio Mittmedia-sajter.

– #kandulova är beviset på att det verkligen att få fram engagerande lokal journalistik genom att jobba tillsammans i en koncern. Utvecklingsarbetet gjordes gemensamt och med researchgruppen Journalism++. Sedan arbetade alla våra nyhetsredaktioner stenhårt för att få ut verktyget och göra lokal journalistik av frågor och svar. Riktigt bra journalistik, nära läsarna.

Över 2 000 frågor om smått och stort ställdes direkt till lokala politiker. Över 12000 löften kom in. #kandulova uppskattades av både väljare och politiker.

– Nu kommer vi kunna gå vidare, under mandatperioden och inför valet 2018. Vad blev det av alla löften? Det är enkelt att följa upp - och journalistiken kommer att göra skillnad, det törs vi lova.

– I vår gemensamma satsning #kandulova utvecklar tio chefredaktörer och 440 journalister i Mittmedia gemensamt formerna för de nya, lokala journalistiken. I valtider kunde vi ge en miljon invånare i våra drygt 52 kommuner en unik möjlighet till enkel direktkontakt med sina politiker. Jag är självklart mycket nöjd med att vi förmår skapa nya former för en lokaljournalistik som ligger nära vår publik, säger AnnaKarin Lith, redaktionell chef i Mittmedia.

Här hittar du alla nominerade till Stora journalistpriset.

Annons
Annons