Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Yoga för både mamma och bebis

+
Läs senare
/
  • På mammayogapasset följer barnet med då mamma tränar. Vilgot, två månader, hänger med mamma Petra Edberg.
  • Det kan vara jobbigt att träna nacken. Elvis Dahlberg, 7 veckor, följer med mamma Lise Svelander på mammayoga.
  • Mammorna tränar armstyrka med sina barn som vikter. Närmast i bild är Petra Edberg med sonen Vilgot, två månader gammal.
  • Therese Lögdahl, yogalärare på Yoga Shala i Sundsvall.
  • Petra Edberg rekommenderar mammayoga.
  • Mammayoga är ett sätt att börja komma i form i lugnt tempo efter förlossningen innan man går vidare till annan träning, berättar Therese Lögdahl, som är lärare på den åtta veckor långa kursen.
  • På mammayogan är barnen med och nära, samtidigt som mamma får möjlighet att träna. Marie-Kristin Silversved masserar fem månader gamla dottern Noras fötter.
  • Mammorna får närhet och kontakt med barnet samtidigt som de själva kommer i form. Anna Totland Grip tränar med sonen Gustav, tre månader.
  • På mammayogan är barnen med och nära, samtidigt som mamma får möjlighet att träna. Yogaläraren Therese Lögdahl och i bakgrunden Emma Backman som masserar sju veckor gamla sonen Ivars fötter.

När man har en liten bebis hemma kan det vara svårt att hitta egen tid till att röra på sig.
Men på mammayogapasset är barnet med.
– Man har en avsatt tid för att verkligen se barnet – och sig själv också, säger yogaläraren Therese Lögdahl.

Under det pass vi besöker finns mammor med barn i olika åldrar med. De yngsta barnen är sju veckor gamla och det äldsta fem månader. Behövs ett blöjbyte – eller två – är det fritt fram att ta en paus för att sedan hoppa med igen.

Petra Edberg är en av mammorna som deltar i mammayogan. Hon är där med sonen Vilgot som är två månader gammal. Hon började med yoga redan under graviditeten.

– Det var en kompis som tipsade om det. Under gravidyogan tränar man jättemycket andning, och det gör att man känner sig mer trygg i förlossningen, säger hon.

Efter förlossningen fortsatte hon med yogan. Hon ser flera fördelar – dels att man stärker upp kroppen efter graviditeten, dels den sociala biten med att träffa andra nyblivna mammor.

– Alla borde gå på det här, det är helt underbart. Det borde man ha gått på sist också, säger Petra Edberg, som har ett barn sedan tidigare.

Enligt henne är det också lyxigt att kunna fokusera helt på det nyfödda barnet under träningspasset.

– Det är vår egen tid. Man kan inte alltid ta sig tid att bara sitta med honom en timme. Jag har en aktiv treåring hemma också så det är full rulle.

Therese Lögdahl är yogaläraren som leder mammayogapasset på Yoga Shala i Sundsvall. Hon säger att det är lätt att glömma bort sig själv efter förlossningen, men genom att ha en stund avsatt för träning tar du dig tid att fokusera på dig själv och ditt nya barn.

– Det blir väldigt enkelt för du kan ta med ditt barn, säger hon.

Man kan börja med mammayogan direkt efter förlossningen om man inte känner smärta, berättar Therese Lögdahl. Om man har fött med kejsarsnitt bör man dock vänta omkring åtta veckor innan man sätter i gång med träningen.

– Att det inte gör ont är en bra indikation. Men det är viktigt att ta det försiktigt, speciellt om man ammar. Hormonerna i kroppen ger lösa leder. Om man böjer och töjer finns det risk för skador.

Enligt Therese Lögdahl är mammayogan ett lugnt sätt att komma tillbaka till träningen efter förlossningen.

– Många börjar gå ut riktigt hårt för att bli av med gravidkilona, men det kan ge sviter på kroppen. Det här ska vara en bas för att gå vidare till annan träning efter det, säger hon.

Under passen ligger fokus på att träna de djupa magmusklerna och bäckenbotten. De inre magmusklerna bör tränas innan man börjar med de yttre, enligt Therese Lögdahl. Då kan man lättare undvika komplikationer som delade magmuskler.

– Bäckenet är väldigt påfrestat. Att träna de djupa magmusklerna och bäckenbotten minskar risken för framfall, inkontinens och smärta vid bäckenet.

Arm- och axelträning ingår också i passet. Man spänner sig ofta, och övningarna ska få mammorna att släppa på amningsaxlarna, förklarar Therese Lögdahl. Armstyrka behövs eftersom man lyfter barnet mycket. I dessa övningar får barnet agera tyngd, en tyngd som av naturliga skäl successivt ökar i vikt allteftersom tiden går. Genom att träna armstyrka från det att barnet är litet vänjer man sig vid tyngden stegvis.

– Då hänger man med i vikten, säger Therese Lögdahl.

Andningsövningar är också en grundläggande del av yogan, inte bara under graviditeten, utan även efter förlossningen. Det är en viktig del i att slappna av och att komma tillbaka till nuet, säger Therese Lögdahl.

– Det är ett verktyg för att vara här och nu.

Under hela passet har mammorna kontakt med sina barn, antingen med blicken, eller genom beröring. I vissa av övningarna ska man till exempel försiktigt massera barnets fötter. Men passet inkluderar också lite träning för barnen, som en övning där barnet ligger på mage och lyfter huvudet, vilket tränar deras nacke.

– Gör man sådana övningar blir de stabilare snabbare, säger Therese Lögdahl.

Barnen är oftast väldigt lugna under mammyogapassen, berättar hon. Men det blir en hel del intryck, något som kan visa sig efteråt.

– Efter passen blir de ofta dåsiga.

Annons
Annons
Annons