Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Projekt Fjällvägen läggs ner

Efter beskedet att Region Gävleborg inte tänker bidra med några mer pengar läggs projektet Fjällvägen ner. Det meddelade projektledaren Vibeke Sjögren Ottosson under Bollnäs bygg- och miljönämnds sammanträde på onsdagen.

Annons

Det 40 mil långa vägstråket Tönnebro-Bollnäs-Ljusdal-Sveg-Funäsdalen-Riksgränsen sträcker sig genom två landskap och fyra kommuner.

Sedan våren 2012 har Vibeke Sjögren Ottosson arbetat med att marknadsföra vägsträckan och lobbat för att den rustas upp. Syftet har framför allt varit att få turister som ska till fjällen i Härjedalen att välja riksväg 83/84 i stället för den längre men snabbare E4:an via Hudiksvall.

Läs mer: Miljöhänsyn viktig inför vägbygge

Av den information Vibeke Sjögren Ottosson under onsdagen drog för bygg- och miljönämnden verkar hon vara nöjd med sitt arbete.

– Många effekter syns inte idag. De kanske syns om fem eller tio år, säger hon.

Drygt 5 miljoner kronor har projektet kostat genom åren. Av den summan har huvudfinansiären Region Gävleborg stått för 1,7 miljoner. Förhoppningen var att regionen skulle delfinansiera projektets nästa etapp med 450 000 kronor. Men så blir det inte.

Läs mer: Säkraste vägen i fjälltrafiken

"Aktuell vägsträcka är redan högt prioriterad i Gävleborg, i närtid investeras drygt 100 miljoner kronor av länsplanemedel på väg 83", skriver Region Gävleborg i sitt beslut – som är undertecknat av regiondirektör Svante Lönnmark.

Redan i våras beslutade Region Jämtland Härjedalen, projektets andra stora finansiär, att inte gå in med mer pengar.

Ett viktigt skäl till att de båda regionerna dragit sig ur är att Projekt Fjällvägen i praktiken inneburit att regionerna finansierat lobbyarbete som riktat sig mot dem själva.

Läs mer: Kritiskt för Fjällvägen

Vibeke Sjögren Ottosson är skeptisk till det argumentet.

– Jag tycker det visar på ett visst mått av dubbelmoral i och med att regionen samtidigt är med och jobbar för ostkustbanan, säger hon.

Flera av bygg- och miljönämndens ledamöter uttryckte under sammanträdet besvikelse över regionens beslut.

– Det blåser en kall vind från regionens infrastrukturavdelning över inlandet i länet. Pengarna läggs efter kusten och vi får de smulor som blir över, sa till exempel Peter Nordebo (FP).

Annons
Annons
Annons