Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Rekord för snötåget - 160 personer åkte från Mora mot Östersund

/
  • En femtedel av resenärerna på vinterns snötåg åker till eller från Sveg. På Skärtorsdagen var det många som klev av just där.
  • Solissa Prathee Pchuang i Sveg tar ofta Snötåget när hon ska åka, antingen norrut eller söderut.
  • Systrarna Ebba, 12 och Clara, 11, Davidsson från Uppsala tog tåget från Mora till Sveg för vidare transport till farmor Carina Davidssons stuga i Lofsdalen.

Det krävdes fler vagnar än vanligt för att få plats med de 160 personer som fanns på Snötåget från Mora mot Östersund på Skärtorsdagens eftermiddag. Flera av resenärerna klev av i Sveg.
– Det här visar att snötåget nu mer och mer används som kollektivtrafik, inte bara av turister, säger Mats Westling, trafikchef på Inlandsbanan.

Annons

En av dem som satt och väntade på tåget i vänthallen i Sveg var Solissa Prathee Pchuang. Hon tar ofta tåget från Sveg, den här gången på väg till Östersund.

– Jag tycker det är bra med tåg. Ibland åker jag också till Mora, och vidare ner till Stockholm, säger hon.

Som många andra har hon upptäckt vintersäsongens Snötåg som går längs Inlandsbanan, från Östersund, till Mora och tillbaka, dagligen. I år startade trafiken den 19 december och kör till slutet av april.

– En femtedel av alla passagerare på snötåget ska till eller från Sveg. Och idag är det bara 37 passagerare som stiger av i Röjan för vidare transport till Vemdalsområdet. Det här tåget är inte längre bara en angelägenhet för turistnäringen, det handlar till stor del om transport för oss ortsbor, säger Mats Westling.

Snötåget finansieras till hälften av turistnäringen i Vemdalen och ett bidrag från Härjedalens och Bergs kommuner, resten av pengarna kommer från regionen. Nu är projektet inne på sitt fjärde år. Totalt handlar det om fyra miljoner per år, varav några hundratusen kronor kommer från kommunerna.

I år pekar prognosen på en ökning av antalet passagerare med 16 procent jämfört med förra vintersäsongen. Det innebär cirka 9000 resenärer.

Hösten 2018 ska en ny upphandling av kollektivtrafiken i länet vara klar. Och från Inlandsbanans sida blickar man framåt.

– Hela idén nu är att få våra politiker att fatta mod att byta ut åtminstone en del av busstrafiken mot tåg på sträckan Östersund- Mora, säger Peter Ekholm, vd på Inlandsbanan.

Annons
Annons
Annons