Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Skistar sålde liftkort för mer än en miljard

/

Skistars vd summerar den gångna säsongen som en av de mest framgångsrika i företagets historia.
För första gången översteg liftkortsförsäljningen en miljard kronor.

Annons

Sett till antalet skiddagar inom Skistars sex skidområden i Sverige och Norge var den gångna säsongen den tredje bästa hittills för Skistar.

"Vi summerar den gångna säsongen som en av de mest framgångsrika i Skistars historia", skriver vd:n Mats Årjes i ett pressmeddelande som sammanfattar skidsäsongen 2014/2015.

Räknat i kronor och ören såldes det för första gången liftkort för mer än en miljard kronor. Intäkterna ökade från föregående år med nio procent till nästan 1,9 miljarder kronor och resultatet efter skatt stannade på 249 miljoner.

Läs mer: Rekordsäsong för Härjedalens skidanläggningar

"Den kraftiga resultatutvecklingen är en kombination av det ökade antalet skiddagar, god utveckling av försäljning av tomter och andelar i boende samt effekter av besparingsprogrammet som genomförts under året", fortsätter Mats Årjes sin kommentar.

Läs mer: Skistar kapar personal – trots fler bokningar

Att den svenska och norska kronan försvagats räknas av Skistar som en av anledningarna till att skidsemestern i Sverige och Norge har blivit mer prisvärd. På företagets norska anläggningar har de utländska gästerna ökat med 13 procent jämfört med säsongen innan.

Bokningsläget är, enligt Skistar, 12 procent bättre nu än vid samma tid förra året.

Läs mer: Nya flyglinjer ska locka skidturister i vinter

Annons
Annons
Annons