Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Avies flyger för 41 miljoner mindre än sin närmaste konkurrent

/
  • – Skulle ett svenskt bolag lägga ett anbud i den här storleksklassen skulle de inte ens kunna flyga med oavlönad personal, säger Martin Lindgren, ordförande i Svensk pilotförening.   Foto: Vision Images AB

För att flyga Arlanda-Sveg i fyra år till får det kritiserade flygbolaget Avies 50 miljoner kronor. Ett anbud som ligger 23 miljoner kronor under närmaste konkurrenten. För att även flyga sträckan Östersund-Umeå får Avies 21 miljoner kronor till. Något som närmaste konkurrent ville ha 39 miljoner kronor för. Det skiljer 41 miljoner kronor mellan buden i Trafikverkets upphandling.

Annons

– Det här är oerhört oroande. Fortsätter detta får vi en radikal försämring av flygsäkerheten i Sverige. Skulle ett svenskt bolag lägga ett anbud i den här storleksklassen skulle de inte ens kunna flyga med oavlönad personal, säger Martin Lindgren, ordförande i Svensk pilotförening.

Han menar att Trafikverket hade kunnat välja att lägga sig på en helt annan detaljnivå i upphandlingen och de har alldeles för låga krav när det gäller annat än de formella tillstånden.

– Det är möjligt att ställa krav på kollektivavtalsliknande villkor, men det har de valt att inte göra. Vi tror att facit finns i att man inte vill ha för mycket utgifter för den här trafiken. Skulle de vilja ha seriösa operatörer, med riktiga löner för personalen, skulle de ha satt andra villkor.

Martin Lindgren menar att upphandlingen är resultatet av en prispress som nått osunda nivåer och att det inte längre handlar om personalens löner utan har nått så långt att vi konkurrerar med flygsäkerheten.

– Vi har höga kvalitetskrav, de ligger i den allmänna trafikplikten. Det handlar om prissättning, punktlighet, regularitet och det antal flygstolar som erbjuds. Utöver detta reglerar flygförordning hur operatören inom EU ska verka tekniskt, det finns ekonomiska krav, flygoperativa krav med flera. De är tuffa att följa, säger Johan Holmér, enhetschef på Trafikverket med ansvar för våra statliga trafikavtal, som ansvarat för upphandlingen av flyg till Sveg från Arlanda.

Trafikverkets avtal med Avies är ett så kallat nettoavtal. Det innebär att flygbolaget säljer biljetterna och behåller biljettintäkterna. Om flygbolaget ställer in flyg eller har fel priser blir det mindre ersättning från Trafikverket. Om inte andra avtalspunkter uppfylls kan vite också tas ut.

Enligt avtalet ska 95 procent av alla flyg komma och avgå i tid. Tidhållningen och allt annat räknas per kvartal.

– Avies har fallerat ibland men det har generellt sett OK ut på kvartalsnivå, summerar Johan Holmér. Det har hänt att vi har beslutat om viten.

Han har förståelse för att det finns oro hos dem som inte vill flyga med Avies efter de incidenter och olyckor som inträffat den senaste tiden samt inställda avgångar som ibland ersatts med taxi eller längre flygresa med fler mellanlandningar.

– Bolaget behöver visa att de kan hantera detta på ett bra sätt. De har en hemläxa att göra med att återskapa förtroende för sin verksamhet.

Johan Holmér menar också att det har varit upp och ner mellan bolaget och de orter de har flugit på. Vissa perioder har det varit bra, andra har det varit mindre bra.

– Trafikverket har svårt att kommentera enskilda relationer, men det är viktigt att Avies möter regionerna i de här frågorna, säger Johan Holmér.

Kravet på plats för skidutrustning för resenärerna har tagits bort från den förra upphandlingen eftersom det enligt Johan Holmér strider mot upphandlingsreglerna.

– Vi utgår från att operatören möter efterfrågan här.

Är det så att linjen kan läggas ner eller bedömas som att den inte är nödvändig att upphandla framöver om passagerarunderlaget minskar?

– Passagerarunderlaget är inget som huvudsakligen ligger till grund för de transportpolitiskt motiverade upphandlingarna. Vi tittar på regionens tillgänglighetsbehov och om det behövs flygtrafik där. I grunden är det självklart problematiskt om flyget inte används som det är tänkt.

I Trafikverkets nuvarande avtal, som gäller till i höst, flyger Avies även från Arlanda till Torsby och Hagfors samt mellan Pajala och Luleå. I den nya upphandlingen faller Avies bort på formella krav för de sträckorna. De handlar om tidtabeller och när begärd ersättning ska betalas ut.

Annons
Annons
Annons