Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

Besöksnäringen enade om Hedlanda

/
  • De basar över en varsin flygplats, Jan Hill i Sveg och Ragnar Dillner i Hedlanda. De två har olika uppfattningar var Härjedalens flygplats ska ligga.
  • Både Per-Erik Persson från Norrlandsfonden och Anders Byström, vd Regionförbundet, ställde sig positiva till planerna.
  • Mångdubbelt fler flygresenärer och ett ekonomiskt lyft för Härjedalen. Det blir konsekvensen om flyget flyttar från Sveg till Hedlanda. Under onsdagen informerades olika beslutsfattare om projektet.
  • Har vi råd att inte satsa på Hedlanda, undrade Maria Cederberg, vd Destination Vemdalen

Turistdestinationerna i Härjedalen driver frågan om en 85-miljoners satsning på Hedlanda flygfält vidare.
– Vi måste lyfta blicken och tänka långsiktigt. För min del är det självklart att ha en centralt placerad flygplats, säger Jonas Kojan, vd på Funäsfjällen.

Under onsdagen informerades beslutsfattare inom Regionförbundet, Norrlandsfond samt representanter från näringslivskontoren från Berg och Härjedalens kommun om projektet. Enligt den utredning som tagits fram är både näringen och Härjedalens kommun vinnare om planerna verkställs.

Bland annat tror man att 15 000 nya resenärer tillkommer de första 10 åren. Detta skulle ge en total intäkt på runt 8 miljoner kronor. Ytterligare 12 000 internationella resenärer antas tillkomma under år 10 -15 och tillsammans med affärsresenärer når man då årligen 30 000 resenärer.

Företaget Ramböll, som gjort utredningen, påstår att hela investeringen på Hedlanda är betald på 14,5 år. Totala intäkten efter det blir 71 miljoner kronor årligen. Ramböll har använt kommunens siffror när det gäller ekonomiska och sysselsättningsmässiga effekter av turismen i Härjedalen.

Den totala investeringen för utbyggnaden av Hedlanda beräknas till mellan 76-85 miljoner kronor.

– Visserligen mycket pengar, men ett reningsverk kostar mer, sa näringslivschefen i Berg, Anders Englund.

– Eller mindre än vad en expresslift kostar, sa Torgny Svensson, som basar för Skistar Vemdalen.

De menade att jämfört med övriga investeringar som görs är kostnaden för en ordentlig flygplats i Härjedalen överkomlig.

– För oss i Vemdalen är inte Sveg något alternativ, gästerna väljer Östersund/Åre i stället, sa Torgny Svensson.

Det är just frågan var Härjedalens flygplats ska ligga som är knäckfrågan. Inför valet var de politiskt valda minst sagt splittrade i frågan.

– Men vi måste vara realistiska. Hur länge tror man att staten med Rikstrafikens bidrag orkar finansiera flyget till Sveg som har få resenärer, undrade Torgny Svensson.

Många har ifrågasatt utredningen. Bland annat undrat om det är tekniskt möjligt att ha en större flygplats mellan Vemdalsskalet och Sonfjället.

– I utredningen nämns inget om den branta inflygningsvinkeln. Jag skulle tro att det kommer att krävas piloter med speciell utbildning och även välutrustade flygplan. Det innebär att antalet aktörer som är intresserade att flyga till Hedlanda begränsas, sa Jan Hill, flygplatschef i Sveg.

Ragnar Dillner, Hedlandas starke man, svarade att just det problemet kunde lösas.

– Argumentera om olika tekniska problem ska inte stoppa projektet i det här skedet, sa Torgny Svensson.

Både Anders Byström, vd Regionförbundet, och Per-Erik Persson från Norrlandsfonden ställde sig positiva till planerna.

– Jag kommer att följa projektet noga. Det låter positivt och det är härligt med de olika destinationernas utvecklingsplaner. Och besöksnäringen blir allt viktigare, sa Anders Byström.

Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons