Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Det stora lyftet för Funäsberget

/

Efter fyra inställda flygningar på grund av dåligt väder kunde Superpuman lyfta gondolmasterna på plats vid Funäsberget i perfekt väder.

Annons

– Det funkar utmärkt och det ska inte ta allt för lång tid innan allt är på plats, sa piloten Terje Gundersen.

Det var han som spakade den norska helikoptern av märket Eurocopter Superpuma för att kunna montera de två 18 meter höga liftstolparna på Funäsdalsbergets otillgängliga brant där det varken går att komma markvägen eller montera på marken. Helikoptern gjorde totalt 14 sju lyft med sektioner som monterades på plats samtidigt som helikoptern hovrade ovanför med sträckta vajrar. Varje sektion vägde 2-3 ton och överst hamnade själva rullbatteriet där vajrarna ska gå monteras. Helikoptern kom till Funäsdalen efter ett jobb i London.

– Vi lyfte upp luftkonditionerings aggregat på några höghus i centrala London. Och i dag är det liftstolpar i Funäsdalen, sa Terje Gundersen.

Superpuman väger nära 4,5 ton och med 1 819 hästkrafter har maskinen en lyftkapacitet på 5 ton.

– Det är rejäla motorer, vilket även märks då den drar runt 300 liter bränsle i timmen, berättade Terje Gundersen.

Alla lyft under onsdagen var klara på strax över 4 timmar. Kostnaden för flygningen hamnade på runt 320 000 kronor.

– En sådan här maskin kostar 80 000 kronor i timmen och då är det viktigt att allt flyter på bra, vilket det gjorde, sa Jens Wilhelmsson, vd Funäsdalens Berg & Hotell.

Han var själv med uppe på en av masterna och skruvade fast delarna som flögs ut. 18 meters höjd är inget som skrämmer honom.

– Nejdå, jag har inget emot höjder och det är jättekul att få vara med i det här jobbet.

Den totala investeringen i gondolbaneprojektet i Funäsdalen uppgår till cirka 100 miljoner kronor. Gondolen och de nya pister som byggs ska knyta ihop berget och byn såväl på vintern som på sommaren och ger en helt annan tillgänglighet.

Lagom till julhelgen ska gondolbanan snurra i gång.

– Vi hade redan från början en tuff tidsplan. Men även haft tur med vädret och i dag verkar vår tidsplan hålla, sa Jens Wilhelmsson.

Annons