Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

Felaktig trängselavgift irriterar

/
  • På bilden syns en personbil och även registreringsnumret syns tydligt, det stämmer inte med Ulf Jonssons timmerbil.

Ulf Jonsson, åkare från Duvberg, ifrågasätter systemet med trängselavgifter.
– När de gör fel så ligger det på mig att rätta till, och betalar man inte blir det en horribel straffavgift, säger Jonsson.

För någon vecka sedan damp det ner en faktura på tio kronor i Ulf Jonssons brevlåda. Enligt denna ska han ha kört med sin timmerbil efter Roslagsleden den 25 april.

– Jag skickade ett mejl till Trafikverket och påpekade att det var fel. Då skickade de bildbeviset och där syns klart och tydligt att det är ett annat registreringsnummer och dessutom på en personbil. Nu kan inte de rätta till sitt fel smidigt utan jag måste betala in pengarna även fast det är fel och sedan är det upp till mig att överklaga, vad kostar inte det, frågar sig Ulf Jonsson.

Bara att skicka ut en faktura på tio kronor, tycker han är tvivelaktigt. Att det blir fel är ju möjligt men då borde det kunna rättas till på ett smidigt sätt.

– Tänk så mycket jobb det här blir i onödan. De har skickat mig två brev, jag kommer att överklaga och sedan ska det beslutas. Det vore bättre att de la pengarna på att fixa till vägarna här uppe i stället.

Avgiftshotet på 500 kronor om han inte betalar i tid anser han är helt uppåt väggarna.

– Jag ska betala de tio kronorna men sedan ska jag överklaga och skicka en faktura för den tid jag har lagt i det här. Om de inte betalar kan ju jag också kräva ut en straffavgift på ett flera gånger högre belopp. Nu lär de ju inte förstå det orimliga i det hela ändå men jag blir så irriterad, vad kostar det inte att hålla på så här, dundrar Ulf Jonsson som tycker att det rimliga vore att Trafikverket bemödade sig att titta på bildbeviset när någon påpekar en felaktighet.

– Om de gjort det så borde det gå att radera fakturan de skickat till mig och sedan skicka den till rätt bilägare.

Jennifer Troeng, sakkunnig presskontakt hos Transportstyrelsen, håller med om att det är ett onödigt krångligt system men förklarar att det beror på att det är ett skattebeslut som tagits.

– Det sker ju automatiskt och ibland blir det fel. Däremot kan inte vi gå in och rätta det eftersom det måste överprövas, säger Jennifer Troeng som förklarar att hade det inte rört sig om ett skattebeslut så vore det lättare att rätta till direkt när en felaktighet konstateras.

Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons