Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Funäsdalens system, en modell för nya skoterregler i landet?

/
  • Ledvärden Kalle Arnell visar Anders Åkesson en av uppställningsplatserna och informationstavlan efter det 45 mil långa skoterledsystemet i Funäsdalen.
  • Skoterturismen är viktig och genererar både arbetstillfällen och gästnätter. I Funäsdalen såldes ledbevis för 2,2 miljoner kronor förra säsongen. I området finns ett tiotal företag som hyr ut de cirka 170 snöskotrar.
  • Anders Åkesson, sitter i riksdagens trafikutskott, och menade att fler områden i landet borde följa Funäsdalens modell med reglerad skotertrafik.
  • Ett besök upp till myskoxarna blev det också under skoterturen. Här är det Per Åsling som matar ett av djuren.

Fler områden i landet borde göra som Funäsdalen och reglera snöskotertrafiken. Det menar centerpartisterna Anders Åkesson och Per Åsling efter ett besök i området.

Annons

Den fria skoteråkningen är omdiskuterad och mycket talar för att det kommer bli nya föreskrifter. Frågan diskuteras nu i riksdagens trafikutskott där Anders Åkesson (C) sitter.

– Det finns många åsikter och synpunkter om hur och var man ska få köra snöskoter. Helt klart är att det behövs ett nytt regelverk och det är viktigt att det blir rätt, säger Anders Åkesson.

Det var Sven-Erik Hammar, tidigare ordförande i Funäsdalens skoterled AB, som bjudit in till träffen.

– Jag tycker det är viktigt att visa hur vi har fått ordning. Gemensamt med markägare, näringen, föreningar och kommunen har vi lyckats hitta en lösning som fungerar, säger Sven-Erik Hammar.

Funäsdalen var först ut i landet med regleringsområde och avgiftsbelagda leder. Efter några års planering blev det start år 2000. Men trots att systemet nu varit i gång i 15 år är det inte många områden i landet som följt Funäsdalens modell.

– Enligt mig så borde fler göra som Funäsdalen. Det finns krafter som vill begränsa skotertrafiken rejält och om inget sker kan vi hamna i ett läge där det inte finns några marker att köra snöskoter på i framtiden, säger Anders Åkesson.

– Funäsdalen är ett exempel på att det går att ordna bra skoteråkning utan att det påverkar övrig näring och naturen negativt.

Tyvärr kan både ledvärden Kalle Arnell och Sven-Erik Hammar konstatera att skoteråkarnas attityd har försämrats de senaste åren.

– Tyvärr är det en liten klick av alla som kör som struntar i bestämmelserna och dessutom är direkt hotfulla mot våra ledvärdar. Där måste det bli en ändring annars är det nog slut på allt vad snöskoteråkning heter, säger Sven Erik Hammar.

Annons
Annons
Annons