Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Glada guldvinnare på Skalet

/
  • Årets Serviceperson Härjedalen 2014: Ninni Bäckström Thunells bussar, Hede   Motivering:   Ingen kan som Ninni få oss att känna stolthet över vår egen prestation. Att vi kan och är duktiga! En rarare och mer omtänksam reseledare finns inte! Detta för hennes sprudlande energi och alltid trevliga bemötande både i telefon och vid fysiska möten. Inga problem är omöjliga för Ninni, hon söker alltid lösningar med ett glatt humör oavsett det är taxiresor eller hotellbokningar som ska lösas.
  • Årets Serviceföretag Härjedalen 2014: Kappruet, Messlingen Sara Blomkvist och Stefan Ohlsson.   Motivering:   De har återuppväckt en nedlagd liftanläggning i Sveriges vackraste Fjällby, Messlingen. Sara och Stefan har på några få år skapat en anläggning med högsta kvalitet och härlig känsla. Allt är rätt. Backen är alltid i toppskick och caféet håller högsta klass. I somras betade getter i backen och Sara odlade egna grönsaker till serveringen. Sara och Stefan är alltid vänliga och tillmötesgående. De förtjänar fler guldstjärnor
  • Tillgänglighetspriset Härjedalen 2014   För kraftfull satsning har fastighetsägaren Henrik Östberg och hyresgästen Handelsbanken i Sveg tilldelats 2014 års tillgänglighetspris i Härjedalens kommun. Jörgen Andersson, Handelsbanken tog emot priset   Motivering: Fastighetsägaren Henrik Östberg och hyresgästen Handelsbanken i Sveg har genomfört åtgärder som väsentligt förbättrat tillgängligheten till banklokalen i Sveg. Åtgärden är ett föredöme för andra verksamheter och fastighetsägare.
  • Årets serviceperson Berg 2014: Mattias Wikner, Persåsen   Motivering: Mattias älskar sin bygd och har gjort massor för att hjälpa Södra Storsjöbygden att utvecklas och att göra livet roligare för barn och ungdomar. Han är drivande företagare med ett stort kontaktnät som han använder för bygdens bästa. Han glömmer aldrig att fråga hur man har det, han glömmer aldrig att tacka och berömma när andra har gjort något bra. Utan Mattias skulle Bergs kommun vara betydligt fattigare på många sätt.
  • Årets serviceföretag/arbetsplats Berg 2014: JA Mat i Klövsjö AB    Motivering: Att lyckas driva både Katrina på Klövsjöfjäll och Fäbokrogen så framgångsrikt är helt unikt i Bergs kommun. Med den stora besöksskaran har Marcus Byman och Rikard Backskog med personal visat att höga mål och mycket arbete kan ge resultat. På Fäbokrogen har en mötesplats skapats där de äldre har trivs precis lika mycket som de unga och grabbarnas leenden och tänket
  • Årets företagare 2014: Mia och Jon Wagenius, Funäsdalen   I samband med Funäsdalens företagarfrukost tidigare under hösten utsågs Mia och Jon Wagenius, Funäsdalen, till årets företagare i Härjedalen, men blev även nu uppvaktade.   Motivering: Från bivack till gourmetkök. Årets företagare är genuina entreprenörer med stark framåtanda. Driver sitt företag och regionen framåt genom ett föredömligt brett samarbete för samlad styrka och utveckling. En stor drivkraft är miljö och miljömedvetenhet, tar till vara det vi har i Härjedalen, vårdar och nyttjar med insikt. Ger kunden en personlig upplevelse långt utöver det vanliga genom att bjuda på sig själva och kundanpassade strapatser.
  • Bergs och Härjedalens kommuns Guldstjärnegala på Vemdalsskalet.
  • Årets Serviceföretag Härjedalen 2014: Kappruet, Messlingen, Sara Blomkvist och Stefan Ohlsson.   Motivering: De har återuppväckt en nedlagd liftanläggning i Sveriges vackraste Fjällby, Messlingen. Sara och Stefan har på några få år skapat en anläggning med högsta kvalitet och härlig känsla. Allt är rätt. Backen är alltid i toppskick och caféet håller högsta klass. I somras betade getter i backen och Sara odlade egna grönsaker till serveringen. Sara och Stefan är alltid vänliga och tillmötesgående. De förtjänar fler guldstjärnor.

Bergs och Härjedalens kommuner delade under torsdagskvällen ut priserna till 2014 års serviceperson och serviceföretag under en gemensam Guldstjärnekväll på Vemdalsskalet.

Annons

Runt ett 100-tal gäster fanns på Vemdalsskalet när det var dags att utse årets vinnare. Förutom utdelning av priser höll Jon och Mia Wagenius en föreläsning om sitt företag. Deras företag, Strapatser, har tidigare prisats som årets företagare i Härjedalen. En utmärkelse som Företagarna Härjedalen delade ut vid en träff i Funäsdalen 1 oktober.

– Det var kul att höra Jons berättelse om hur det är att vara företagare. Jag kände igen det mesta och det är mer en livsstil än ett vanligt jobb, säger Sara Blomkvist.

Hon och sambon Stefan Ohlsson fick ta emot priset som årets serviceföretag i Härjedalen. Något som varken Sara eller Stefan hade räknat med.

– Nej, det här var oväntat, men otroligt kul. Det sporrar för framtiden och ger en fantastisk energiboost, säger en glad Sara.

Paret flyttade upp från Malmö 2009 och tog över den då slitna och nedlagda Kappruliften i Messlingen. Under mottot "Sveriges omodernaste skidanläggning" har de fått snurr på anläggningen som byggdes 1979. Paret har byggt nytt restaurangkök, renoverat och lagt åtskilliga timmar på att röja backarna fria från sly och underhålla liftanläggningen.

– Mycket arbete, men det är det värt. Vi har valt att leva så här. Dessutom trivs våra gäster och antalet ökar för varje år, säger Sara.

I Bergs kommun var det JA Mat, Marcus Byman och Rikard Backskog som tog priset. Att lyckas driva både Katrina på Klövsjöfjäll och Fäbokrogen så framgångsrikt är helt unikt i Bergs kommun.

Årets servicepersoner i kommunerna blev Mattias Wikner, Persåsen, och Ninni Bäckström, Thunellsbussar i Hede.

Annons
Annons