Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Halva lastbilen i diket för att kunna mötas på länsvägen

+
Läs senare
/
  • Lotta Larsson och Ulla Halvarsson har med sig måttband för att kolla vägens bredd. Bitvis är den smalare än 5 meter.   – Hur ska två lastbilar kunna mötas här, de behöver mer än 5 meter för att slippa fälla in backspeglarna, säger Lotta Larsson, som själv körlastbil.
  • – Vägen är väldigt smal och det är inte lätt att möta stora bilar på vissa sträckor. Jag försöker stanna, säger Ulla Halvarsson i Högvålen som ofta åker de 3 milen till Tännäs.
  • Jan Larsson måste ta ut halva lastbilen i diket för att kunna möte en annan lastbil på väg 311 mellan Sörvattnet och Tännäs.
  • Vägen är på vissa sträckor 4,30 meter när Lotta Larsson och Ulla Halvarsson mäter mellan ytterkanterna på de vita linjerna.

Den ena chauffören måste ta halva bilen ut i diket för att två lastbilar ska kunna mötas vid Frösjön. Så ser det ut på den krokiga länsväg 311 mellan Sörvattnet och Tännäs där det är tillåtet att köra 70 kilometer i timmen.

Lotta Larsson från Ränningsvallen och Ulla Halvarsson från Högvålen har med sig måttband. Vägen är på många ställen smalare än 5 meter. På vissa ställen så smal som 4 meter och 30 centimeter.

– Hur ska två lastbilar som kommer körande kunna mötas här, säger Lotta Larsson, som själv kör lastbil på sträckan. Det är bara att ta i diket, annars smäller det. Det fattas minst två meter för att mötas på ett vettigt vis. Vägen är helt enkelt för smal, konstaterar hon.

Lotta Larsson, påpekar också att vägkanterna, ytan utanför de vita linjerna, är väldigt smala och att de vita linjerna ofta går kant i kant med diket.

Ulla Halvarsson åker ofta på de 3 milen till Tännäs och försöker stanna när hon möter stora fordon.

– Det är obehagligt att möta stora fordon. Det är väldigt trångt och ofta kommer de i hög fart, och ändå har jag bara en personbil. På vissa ställen är den vita linjen målad utanför asfalten så det är svårt att hålla ut ibland, säger Ulla Halvarsson.

Rickard Gustafsson kör lastbil här var sjätte vecka. Han är glad att han inte har släp på bilen. Hans åkeri har varit i diket tre gånger den senaste tiden längs länsväg 311.

– Vägen är fruktansvärt dålig och katastrofalt smal. För oss chaufförer är det bara att köra, vi har inte tid att anpassa oss efter vägen, vi har en tid att passa, säger han.

När TH berättar att vägen är 4 meter och 30 centimeter bred där han snart ska möte en stillastående lastbil med släp säger:

– Det är skrattretande. Min bil är 2,60 meter bred, plus backspeglarna, och den jag ska möta lika bred. Vi behöver ju 5 och en halv meter för att inte behöva fälla in speglarna. Att gå ut på vägkanten är vanskligt, de är inte breda och man vet aldrig hur de håller.

Rickard Gustafsson menar att han kan godta vägens så kallade standard om Trafikverket står för eventuella bärgningar och reparationer som uppstår på grund av vägens kvalitet.

– Om det är 70 kilometer i timmen förutsätter jag att vägen har en viss kvalitet, det innebär att jag ska kunna möta en annan lastbil utan att stanna, säger Rickard Gustafsson och åker vidare.

Annons
Annons
Annons