Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hon vill visa hur twitter kan hjälpa företag

/
  • Twitterföreläsaren Sophia Sundberg och Annika Myhr, näringslivsutvecklare på kommunen, spanar tweetar.

Twittergurun och föreläsaren Sophia Sundberg vill få fler företag i Härjedalen att använda det sociala mediet twitter.

– Det är ett effektivt sätt att marknadsföra sig till låg kostnad, säger hon.

Annons

Det sociala mediet twitter har i dag cirka 600000 skapade konton i Sverige. På max 140 tecken per meddelande eller tweet kan vem som helst uttrycka vadsomhelst till hela världen, via datorer, surfplattor eller smarta telefoner.

– Här finns en stor potential för företag inom till exempel turism och hantverk, att sprida information om sin verksamhet, säger Sophia Sundberg.

På inbjudan av kommunens näringslivskontor håller hon en föreläsning om twitter på Vemdalsskalet under måndagskvällen.

– Det viktigaste är att alla ska få tillräcklig kunskap för att fatta beslut om de ska använda twitter eller inte, säger hon.

Vad är viktigast att tänka på när man ska marknadsföra sitt företag på sociala medier?

– Att inte skaffa ett konto bara för att sälja. Man ska se det som en kommunikationskanal för att skapa och bygga upp relationer. Sedan kan man ibland slinka in säljtweetar, säger Sophia Sundberg.

För kommunens del handlar det om en utbildningssatsning.

– Många företag har inte så mycket pengar till marknadsföring. Om de lägger lite tid på det här kan det leda till mer försäljning eller till exempel fler gäster, säger Annika Myhr på näringslivskontoret.

Annons
Annons
Annons