Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hot eller total nonchalans – ledvärd ett tufft jobb

/
  • Kalle Arnell inne på kontoret. Annars är arbetsplatsen mycket ute på skoter i regleringsområdet.
  • Cristian Petterson jobbar med skoteruthyrning i Ljusnedal.
  • Skoteråkare på väg ut från Funäsdalen.
  • Kortet som krävs för att få köra skoter på de 45 mil lederna som finns i Funäsfjällen.

Hot om stryk, total nonchalans och uppmaningen "Flytta på dig gubbe, annars kör jag över dig". Kalle Arnell, ledvärd i Funäsfjällens regleringsområde har varit med om det mesta.
– Tjänstemannastatus skulle göra vårt jobb tryggare, säger han.

Annons

För cirka tio år sedan bildades ett kommunalt regleringsområde för skotertrafik i Funäsfjällen, det första i landet, i hela gamla Tännäs kommun. Där finns ett generellt förbud mot skoteråkning utanför leder och de som vill färdas på lederna är skyldiga att betala avgift. De som bryter mot bestämmelserna riskerar att bötfällas av polis.

I ungefär lika lång tid har ledvärdarna, som jobbar med skoterlederna, kämpat för att få tjänstemannastatus.

– Vi skulle vara mer skyddade med en sådan bricka på oss. Det är därför vi alltid är två när vi är ute och kontrollerar att skoteråkarna sköter sig och har betalat ledavgift, säger Kalle Arnell, som jobbar på Funäsdalen skoterled AB.

Han poängterar att den absoluta majoriteten av skoteråkarna sköter sig bra men ibland kan det uppstå hotfulla situationer ute i skogen eller på fjället.

– Det händer att folk är otrevliga. Vid ett tillfälle var det några som hade byggt ett hopp i ett skidspår. När vi kom dit la de bara upp fötterna på styret och läste Kalle Anka. De nonchalerade oss totalt. Någon annan gång är det folk som hotat med att köra över oss om vi inte flyttar på oss.

Förra våren hade Kalle Arnell och hans kollegor besök av regeringstjänstemän och riksdagsledamoten Per Åsling (C), bland annat för att diskutera möjligheten till tjänstemannastatus för ledvärdar. En fråga som Kalle brunnit för i gott och väl tio år.

– Jag vet att det jobbas med frågan men jag har inte hört något mer sedan dess, säger han.

Det ledvärdarna gör om någon missköter sig är att rapportera registreringsnummer och personuppgifter till polis. Men de agerar som civilpersoner och har inte samma möjligheter som en tjänsteman, exempelvis en polis, att kräva att folk berättar vem de är.

– Sedan ska det utredas och det kan ta upp till två år innan det är färdigt. Men folk blir bötfällda efter vår rapportering, säger han.

Ledbolaget har ett samarbete med skoteruthyrarna i området sedan några år tillbaka, för att stävja buskörning i regleringsområdet. Om den som hyr en skoter missköter sig blir hyrföretaget av med ledkortet för själva skotern. Enligt hyresavtalet måste då den som hyrt skotern köpa ett nytt ledkort till en kostnad av 5 000 kronor.

– Det har hänt och det svider så klart rejält. Det är mer än vad man får i böter, säger Kalle Arnell.

Annons
Annons