Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kan bli alternativ till stambanan

/
  • Inlandsbanans vänner reste självklart med Inlandsbanan till och från styrelsemötet i Sveg. Ove Strid, Christer Wilhelmsson, Lasse Holmqvist och Christer Andersson.

 – Inlandsbanan har blivit mer intressant under senare tid. Man har börjat inse att den kan fungera som ett alternativ och komplement till stambanan. Både för ordinarie trafik men även vid störningar och planerat underhåll.
Det säger Lasse Holmqvist, sekreterare i Inlandsbanans vänner, som höll styrelsemöte i Sveg i helgen. Han tycker också att det är viktigt att samarbeta med busstrafiken för att komplettera istället för att konkurrera.
Delar av den 110 mil långa Inlandsbanan behöver rustas så att tyngre tåg kan köras på den. Sträckan Sveg-Brånan håller på att rustats för att kunna köra tåg med 22,5 tons axeltryck.
– Det blir klart under hösten om det inte blir vinter ovanligt tidigt. Till nästa år ska vi söka mer pengar från EU:s strukturfond för att höja axeltrycket även på sträckan Brånan-Brunflo, säger Mats Westling, trafikchef vid Inlandsbanan AB.
Han menar att hela Inlandsbanan behöver ha 22,5 tons axeltryck. Även den 27 mil långa sträckan mellan Arvidsjaur-Gällivare behöver rustas för att kunna ta tyngre trafik.
Mats Westling bekräftar att det förekommer seriösa diskussioner med Trafikverket om att använda Inlandsbanan för att leda om tågtrafiken från stambanan till Inlandsbanan vid planerat underhåll.
– Att det är bara 20 tons axeltryck är ett konkurrenshinder för oss, konstaterar Mats Westling. Hela Inlandsbanan från Mora till Gällivare måste ha den högre standarden. 
En tredjedel av Sveriges skog ligger inom fem mil från Inlandsbanan.
– Vi jobbar med att få till timmerterminaler ungefär var tionde mil längs banan för att kunna transportera träprodukter. Vi tänker oss att flisen kommer att bli allt attraktivare i framtiden, säger Mats Westling.

Annons
Annons
Annons