Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kirurgchef: "Det som hänt är beklagligt"

Platsbrist, många patienter och röda dagar. Så förklarar Östersunds sjukhus behandlingen av Marjan Jafari Dinani.

Annons

– Det var nyårstid och en trängd situation med platsbrist och många patienter på akuten, säger Eva-Lena Bragée, chef för kirurgen, om behandlingen av Marjan, kvällen den andra januari.

– När vi gått igenom vad som hänt har vi kommit fram till att en annan läkare nog skulle ha gjort samma bedömning utifrån den information som vi hade.

Men dagen efter blev hon ju inlagd, efter röntgen?

– När en patient kommer tillbaka görs en ny bedömning och det gjordes i Marjans fall. Ibland får patienter rådet att gå hem och komma tillbaka senare om fortsatta problem.

Enligt Eva-Lena Bragée fanns det en plan för behandlingen av Marjan Jafari Dinanis spruckna blindtarm.

– Vi hade tittat på all dokumentation som fanns och visste vad hon hade för problem.

Varför har då sjukhuset bett om ursäkt?

– Det är beklagligt det som hänt, hennes upplevelse av att hon blev utsparkad från sjukhuset. Det är något som vi får ta till oss, säger Eva-Lena Bragée

Tidningen har upprepade gånger sökt Anna Andersson, verksamhetschef för Svegs Hälsocentral, för en kommentar, utan att lyckas få tag på henne.

Annons
Annons