Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kräver en gemensam utredning om Hedlanda

/

Turismbranschen i Härjedalen fortsätter sin kamp för att göra Hedlanda flygfält till en modern flygplats. Nu sätter Destination Vemdalen ökat tryck på politikerna där en majoritet fortfarande vill behålla flygplatsen i Sveg i stället.

Annons

Ett nytt krav på en gemensam utredning ställs nu. I den utredning som hittills gjorts, och som visat på Hedlandas utvecklingspotential, valde Härjedalens kommun att inte delta. Den utredningen presenterades i fjol och bekostades av näringen i Vemdalen, Hede och Funäsdalen med stöd även från länsstyrelsen.

– Jag tror att Hedlanda flygplats blir det vinnande konceptet till slut. Men processen är mycket längre än vi tror. Vi behöver mer tid att utreda och nu måste en fortsatt utredning göras tillsammans med kommunen. Det är bättre att jobba tillsammans än mot varandra, säger Maria Cederberg, Destination Vemdalens avgående vd.Hennes förhoppning nu när hon lämnar sitt uppdrag är att arbetet med en satsning på Hedlanda tar ny fart.

– En rejäl satsning på Hedlanda är viktig inte bara för turismnäringen utan även för det övriga näringslivet. En strategiskt placerad flygplats är viktig för att vi ska klara nödvändiga rekryteringar och överleva på lång sikt. Människor vill kunna ta sig till och från sin boendeort. Ska vi kunna locka till oss rätt kompetens är därför en centralt belägen flygplats viktig, anser Maria Cederberg.

– Det är ett litet flöde i dag i Sveg, men med en satsning på Hedlanda i stället tror vi att vi på 15 års sikt skulle kunna öka antalet passagerare med 30 000 per år. Det har vi starka indikationer på, tillägger hon.

Enligt den utredning som gjorts skulle det kosta runt 70 miljoner kronor att göra de investeringar som behövs för att omvandla Hedlanda till en modern flygplats för både reguljärt flyg och charterflyg. Maria Cederberg menar att det är en investering som relativt snabbt skulle betala sig.

– Den investeringen skulle vara avbetald på 15 år och därefter generera intäkter på runt 70 miljoner kronor per år, anser hon.

Hon grundar sitt antagande på den gjorda utredningen som visar att det redan två år efter en utbyggnad av Hedlanda skulle ge regionen 16 000 nya gästnätter och efter 10-15 år 130 000 nya gästnätter. I pengar räknat skulle en sådan utveckling ge 150 miljoner i ökad omsättning till regionen och 14 miljoner kronor mer i skatteintäkter. Så långt alltså uppenbarligen en gynnsam prognos.

Hur mycket är turismnäringen i Härjedalen själv beredd att satsa i en upprustning av Hedlanda?

– Där måste vi tillsammans titta, både Funäsdalen och Vemdalen. Vi har ju väldigt starka intressenter, men vi behöver också söka medel.

Finns det redan en finansieringsplan?

– Nej, det gör det faktiskt inte. Vi måste utreda vidare och då ha med oss kommunen. Vi ska inte jobba mot varandra för kommunen behöver också stoppa in en slant för att kunna öka sin skatteintäkt helt enkelt.

Hur bedömer du möjligheten att turismnäringen ensam skulle kunna finansiera en flygplatslösning?

– Inte som vi ser det just nu. Vi kan inte ha kvar flygplatsen i Sveg om vi har den i Hedlanda. Vi måste vara överens med kommunen och Trafikverket. Det är uteslutet att bedriva trafik på två flygplatser, säger Maria Cederberg.

Det är ingen hemlighet att det råder politisk oenighet i den här flygplatsfrågan. Socialdemokraterna, Vox Humana och Vänsterpartiet har hittills sagt blankt nej till att satsa på en flygplats i Hede i stället för Sveg.

Hur ska ni få de styrande över på er sida i den här kontroversiella frågan?– Vi måste tydligare visa på nyttan av Hedlanda. Mycket handlar ju om skatteintäkter för kommunen och då är det fakta som gäller, säger Maria Cederberg.

Bengteric Gerhardsson

Annons
Annons
Annons