Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Längdåkningen ett lyft för Lofsdalen

/
  • Vi är helt beroende av de pengar vi får in på spåravgifterna. De flesta torde förstå att det kostar en hel del pengar att driva denna verksamhet, säger Håkan Haraldsson
  • I fredags bjöd Lofssdalsspår alla skid- och skoteråkare på kaffe och korv vid grillkåtan som ligger i den övre Strådalsledens västra ände
  • Spåren i Lofsdalen är populära och korven tog slut när Lofsdalsspår bjöd på fika vid grillkåtan.

Under åren har Lofsdalen satsat på skidspår och leder för skoteråkarna. Ett arbete som har ger många nya gäster i området.
– Vi ser en ökning varje år, framför allt den här säsongen då vi har många nöjda gäster, säger Håkan Haraldsson, ordförande i Lofsdalsspår.

Annons

I fredags passade den ekonomiska föreningen Lofssdalsspår på att bjuda alla skid- och skoteråkare på kaffe och korv vid grillkåtan, som ligger i den övre Strådalsledens västra ände. En strålande vinterdag och trots kylan samt en tid på året då det inte ska vara så mycket folk i området blev det succé. Många var det som kom för att fika, de flesta på skidor.

– Det här var riktigt kul, vi trodde inte att så många skulle komma, säger Håkan Haraldsson.

Lofsdalen erbjuder 75 kilometer preparerade längdskidspår för klassisk och skate samt turleder i varierad terräng. För skoteråkarna har man 150 kilometer skoterleder. Alla leder är avgiftsbelagda.

– Vi är helt beroende av de pengar vi får in på spåravgifterna. De flesta torde förstå att det kostar en hel del pengar att driva denna verksamhet. Bara bränslekostnaden för att köra en pistmaskin på alla längdskidspår en dag uppgår till cirka 3 000 kronor. Några större kommunala bidrag eller EU-bidrag har vi inte.

Maskinparken består av tre fullstora pistmaskiner, en bandvagn, tre snöskotrar, två fyrhjulingar och en liten grävmaskin.

Två årsarbetare är anställda på heltid och en person arbetar deltid, i första hand med administrativa och arbetsledande funktioner.

– Men utan alla ideella krafter skulle det vara svårt. Det är många som ställer upp och hjälper till, säger Håkan Haraldsson.

Inkomsterna fördelas på ett grundbidrag från fastighetsägare och stugföreningar i Lofsdalen med omnejd, bidrag ifrån näringsidkare i byn och sponsorintäkter i form av reklampengar. Omsättningen närmar sig 2,5 miljoner kronor per år.

När det gäller ledavgifterna kommer det in mer pengar kassan från skidåkarna jämfört med skoterfolket.

– Betalningsviljan verkar vara större hos skidåkarna. De verkar bättre förstå att det kostar att hålla lederna i bra skick, säger Håkan Haraldsson.

Spårchefen Lars Larsson och hans kollegor har som många andra snömakare haft problem att få spåren fina den här konstiga vintern.

– Trots snöbrist har vi lyckats hålla framför allt skidspåren i bra skick. Men nu verkar äntligen snön komma på allvar, säger Lars Larsson.

Mer läsning

Annons