Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

Många protester mot snöskoterförbud i Vemdalen

/
  • Fler gäster i området och med fler snöskotrar i området gör att man nu vill se över skoterlederna i Vemdalsområdet. Bland annat vill man skapa områden för tyst skidturism utan snöskotertrafik.
  • I dag sköter Vemdalen snöskoterklubb underhållet och skyltning efter skoterlederna i Vemdalen. Klubben vill inte ha något regleringsområde utan det räcker med att införa lokala trafikföreskrifter.
  • – Den förundersökning som gjorts är under all kritik., säger Tomas Johansson som är stugägare på Vemdalsskalet och medlem i Vemdalens skoterklubb.

Det pågående projektet om skoterregleringsområde i Vemdalen kritseras kraftfullt av många mark- och stugägare i området som protesterar mot planerna.

– Det är fel gjort från början. Framför allt vill de genomföra något utan att informera markägare och andra berörda, säger Tomas Johansson.

För över två år sedan startade en förstudie får att se över skotertrafiken i Vemdalsområdet. Området sträcker sig mellan Vemdalen by, Storhogna, Vemdalsskalet och mot Storhogna och Klövsjö. Förstudien resulterade i att området skulle göra som Funäsdalen. Via ett regleringsområde skulle det bli förbjudet att åka skoter på annat än de leder som finns. Ledavgifter ska tas ut och markägarna får några kronor i ersättning för sin mark som de ställer till förfogande.

Projektet drivs av Destination Vemdalen och med på banan är även Härjedalens och Bergs kommuner. Men nu får hela projektet svidande kritik där många menar att projektledningen kört över både mark- och stugägare.

– Den förundersökning som gjorts är under all kritik. Man har inte belyst problemen, om de nu överhuvudtaget finns, och det är anmärkningsvärt att man under två års tid inte informerat om projektet, säger Tomas Johansson som är stugägare på Vemdalsskalet och medlem i Vemdalens skoterklubb.

– Det är många som investerat i området för just mångfalden att kunna köra snöskoter och åka skidor. Det är många som nu är oroliga och det här måste göras om på rätt sätt.

Han menar att ett regleringsområde kommer att betyda att kostnaden att åka skoter kommer att öka rejält i området.

– Jag tror inte projektgruppen vet vad det innebär att hålla lederna i bra skick. Vi är överkörda av Skistar och destinationsbolaget som vill driva den här frågan på sitt sätt.

Men det måste väl bra att sära på skoter och skidleder?

– Absolut, vissa leder bör dras om. Men att införa förbud är ingen bra lösning. Det vore bättre att lägga krutet på bra in och utfartsleder från olika stugområden till ledsystemet i stället.

Vemdalens snöskoter klubb gillar inte ett regleringsområde och anser att lokala trafikföreskrifter bör räcka. På vissa leder ska det vara förbjudet att avvika från lederna.

Vemdalens skifteslag avvaktar innan ett färdigt förslag finns.

– Men vi styrelsen vill inte ha ett stort förbudsområde, säger Patrik Hellström.

Härjedalens snöskoterförening ogillar även de planerna.

– Inte bra om det införs ännu ett område med betalningssystem. I dag ingår Vemdalen i Nordic Area som innebär att man kan åka 300 mil skoter för 300 kronor, om man är medlem, och vi tycker att man inta ska stycka sönder ledsystemet. Det är illa nog med Funäsdalen, säger Yngve Börne, Härjedalens snöskoterförening.

Maria Cederberg är VD för Destination Vemdalen.

– Vi kom i gång med det här projektet på allvar i augusti och har tagit fram tre förslag. Inga beslut har fattats och vi samlar nu in synpunkter för att gå vidare, säger hon.

Maria Cederberg påpekar att skoterturismen är viktig men att behövs en översyn på både leder och regler i området.

– Vårt uppdrag är att hitta en så bra lösning som möjligt tillsammans med alla parter.

Huruvida det blir ett regleringsområde eller inte är enligt henne för tidigt att säga något om. Först ska inkomna synpunkter beaktas innan ett förslag från projektgruppen skickas in till kommunerna.

– Vi kommer att skicka ut information till alla markägare den här veckan.

Enligt Maria Cederberg har enbart ett 20-tal synpunkter kommit in till destinationsbolaget. Härjedalens kommun har däremot fått in ett 50-tal där de flesta säger nej till ett regleringsområde.

Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons