Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Mervärdesprojekt i Funäsdalen får stöd

/
  • Marknadsföringen av Funäsdalsfjällen ska bli starkare enligt syftet i projektet.

Härjedalens kommunstyrelse har beslutat att medfinansiera projektet "konkurrenskraftigt destinationsbolag - mervärde Funäsfjällen". Kommunen betalar 100 000 kronor och pengarna tas från kommunstyrelsens oförutsedda.

Annons

Destination Funäsfjällen vill skapa en ny affärsmodell och affärsplan som innehåller tydliga strategier för att bolaget ska kunna stå starkare och även i framtiden kunna vara en trygg och stabil sammanhållande part i västra Härjedalen. Destination Funäsfjällen har 170 medlemsföretag.

– Fokus ska liga på affärsplaner, målbilder, strategier, vision, bolagsstyrning och kontrollverktyg för att skapa förutsättningar till en trygg drift som skapar mer utrymme till marknadsföring och satsningar för att öka omsättningen i regionen, förklarar Jonas Kojan, projektledare.

Förväntat resultat efter projekttiden, vilken löper mellan 1 juni och 31 december innevarande år, är som tidigare nämnts att destinationsbolaget ska bli stabilare och få ökad soliditet. Andra resultat som finns i målbilden är att medlemsföretaget ska få ökade resurser att satsa på utveckling som ger möjlighet till lönsamhet, en rättvisare medlemsavgift och ökad marknadsföring under hela året.

– Destination Funäsfjällen kommer inte att vara lika beroende, som i dag, av kortsiktiga vinster, påpekar Kojan i målbilden.

Totalt uppgår projektkostnaden till närmare 600 000 kronor, av dessa satsar kommunen 100 000 kronor och regionförbundet i Jämtland kliver in med 282 000 kronor. Destination Funäsfjällen går in med privat finansiering på 207 764 kronor vilket till merparten består i lönekostnader.

Projektets personalkostnad är den dominerande kostnaden och uppgår till 403 764 kronor för de två personer som ska jobba deltid i projektet.

Annons
Annons
Annons