Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Miljonregn över Härjedalens turism

/
  • I Bruksvallarna vill de säkra snötillgången till den första oktober 2016.
  • Maria Cederborg är VD på destination Vemdalen som kommer få ta del av pengarna som går till Jämtland Härjedalen turism (JHT).
  • Sten-Olof Hoflin är projektledare för Bruksvallarna Snow factory.

Det handlar om stora pengar, över 50 miljoner kommer läggas på turistnäringen i Härjedalens kommun de närmsta åren. Bruksvallarna satsar på snö i oktober och Lofsdalen ska utveckla spår och leder.
– Det betyder mycket att de tror på våra idéer, säger Sten-Olof Hoflin, projektledare i Bruksvallarna.

Annons

Pengarna går till turismutvecklande projekt i Härjedalen. De orterna som berörs är Bruksvallarna, Lofsdalen, Funäsdalen och Vemdalen. Det är främst vinterverksamheten som utvecklas men Vemdalen och Funäsdalen får pengar för att utveckla småföretagen till att bli mer attraktiva för turisterna. Pengarna kommer bland annat från tillväxtverket ur EU:s regionala utvecklingsfond, regionförbundet, länsstyrelsen, Härjedalens kommun och privata aktörer.

Bruksvallarna vill ta snötillverkningen till en ny nivå genom att lagra snö på ett effektivt sätt över sommaren - och ha snötillgången är säkrad redan första oktober. Tanken är att det ska gå att åka skidor på egengjord snö till hösten/vintern 2016. Projektets prislapp ligger på 24 miljoner och hälften är EU-pengar.

– Det betyder mycket att de tror på våra idéer och vill finansiera det. Planen är att vi ska bygga ett lagerutrymme som vi täcker med isoleringsmaterial så att snön håller sig kyld över sommaren. Det brukar alltid bli 30 procent av snön som försvinner och vi ska jobba för att minimera förlusten så mycket som möjligt, säger Sten Olof Hoflin, projektledare till Bruksvallarna Snow factory.

Några som också har fått ta del av EU-pengar är Jämtland Härjedalen turism genom deras projekt Turism 2030. De vill utveckla och öka attraktionskraften för småföretag som är beroende av turismen. I Härjedalen är det Destination Vemdalen och Funäsdalensfjällen som får ta del av pengarna.

– Här på Destination Vemdalen kommer vi få ungefär fem miljoner kronor. Vi kommer bland annat lägga pengarna på att bygga upp en hemsida, lära företagare hur de annonserar digitalt och hur de kan annonsera på Facebook så att det ska locka turister. Jag brukar likna oss som spindeln som ska få gästerna att fastna i nätet, säger Maria Cederberg, VD på Destination Vemdalen.

Även Lofsdalens ekonomiska förening får extra klirr i kassan. Drygt 6,7 miljoner får de från tillväxtverket, medfinansiärer är också Region Jämtland Härjedalen och Härjedalens kommun.

– Det är två delar i det här, den ena delen handlar om att vi ska lägga pengar på marknadsföring med fokus på den internationella marknaden, den andra delen är att vi ska utveckla spår och leder, bygga skidbroar, även ha en viss snösäkring, säger Robert Stark, som ordförande i Lofsdalsfjällens turistnäring ekonomiska förening.

Föreningen Lopme Naestie kommer bygga två sameparker, en uppe på Funäsdalsfjället och en i Björnriket, Vemdalen. 12 miljoner går till projektet och hälften av pengarna kommer från tillväxtsverket.

– Vi har valt just de här projekten för att de passar bra in i programmet som vi förvaltar, alltså att stärka företags konkurrenskraft. Det är en bra match-making, säger Maria Kjellström på tillväxtverket.

Annons
Annons
Annons