Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Miljonsatsning på Bruksvallarna

/
  • Jan-Olof Wagenius, arbetsledare för Nordic Ski Arena, vid sprintbanan som är under uppbyggnad.

Bruksvallarna fortsätter i år sin miljonsatsning för att utveckla skidanläggningen.
– Det gäller att hela tiden förbättras för att hålla internationell standard, säger Magnus Myhr, VD för BRa Fjäll AB.

Annons

Det är bland annat träningsmöjligheter, infrastruktur och snösäkerhet som ska optimeras. Satsningen på projektet Nordic Ski Arena görs tillsammans med Härjedalens kommun, Länsstyrelsen och Regionförbundet.

Utvecklingsarbetet inleddes 2008, och Bruksvallarnas anläggning har uppdaterats kontinuerligt sedan dess, I fjol satsades 3,1 miljoner och i år satsas 4,9 miljoner.

Det blir bland annat en helt ny sprintbana som kommer stå klar innan första snön.

– Den gamla höll inte enligt internationell standard, och den nya blir bättre ur både tävlings- och träningssynpunkt, säger Magnus Myhr.

Tävlingsbanan har förbättrats i två etapper, nu i år gör man färdigt den nedre delen. Den ska anpassas så att faktorer som lutning och höjdskillnad är enligt internationell standard, vilket gör att Internationella Skidförbundet kan godkänna den som världscupsmässig, och Bruksvallarna kan stå som reservort i världscupstävlingar.

Bruksvallarna är en av de snösäkraste anläggningarna i landet, och de brukar kunna hålla säsongspremiären tidigt. Säsongen inleds med det de kallar försäsongsprodukten, en träningsperiod som startar 15 oktober. Höstens höjdpunkt är Bruksvallsloppet 21-23 november, som är världscupsuttagning till världscupstävlingarna som sätter i gång helgen efter. Tävlingen kommer att sändas direkt i Vinterstudion på SVT.

– Till det ska banan även anpassas så att det blir bra TV-mässigt, med kameravinklar till exempel, säger Magnus.

På Stadion gör mycket förbättringsarbeten, man gör ett stort arbete med att få förbättrad infrastruktur, den görs lite större, man uppdaterar också elförsörjningen och liknande.

I vår inleds nästa fas i arbetet, skidtunneln, som är 4 meter bred nu ska bli 9 meter bred.

– Det är inte optimalt som det är nu, för att den ska bli säkrare och att vi ska kunna köra större masstarter och för att en pistmaskin ska kunna få plats tillexempel, krävs det här, säger Magnus.

Magnus Myhr ser med tillförsikt på framtiden.

– Vi ser att det är ett driv i hälsotrenden, det gäller att utvecklas hela tiden för att vara med. Men vi ligger bra till.

Annons
Annons