Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nu kan du ladda elbilen i Funäsdalen

/
  • Kommunalrådet Gunilla Zetterström Bäcke och Härjeåns vd Sten-Olov Salomonsson inviger den nya laddstationen i Funäsdalen.
  • Sven-Erik Dahlgren på Härjeåns kör elbil i tjänsten. Om batteriet är tomt laddar bilen 80 procent av batteriet på 30 minuter. Kostnad: Ungefär 20 kronor.

Nu går det att ladda elbilar både smart och snabbt i Funäsdalen. Igår invigdes laddstationen vid Härjeåns kontor av kommunalrådet Gunilla Zetterström Bäcke och Sten-Olov Salomonsson, Härjeåns vd. Anläggningen har kostat 750 000 kronor och betalats av Härjeåns och Energimyndigheten. 

Annons

I laddstationen i Funäsdalen går det att ladda 3 bilar samtidigt. I stationen vid Ica i Sveg kan 2 bilar laddas. Under maj kommer det upp fler laddare i Sveg. Med appar och karttjänster kan elbilsägarna se var det finns laddstationer och om det är ledigt för att ladda. 

Mikael Hagman, projektledare för laddinfrastruktur i Jämtkraft, menar att det är nya tider och att inom kort kommer elbilskunderna att kunna reservera plats för att ladda vid stationerna. Han tror också att tiden är mogen för att börja ta betalt av elbilsägarna när de laddar sina bilar. 

– Jag tror att betalmodellerna kommer under 2015, säger han. 

I Jämtlands län är 3 procent av nybilsförsäljningen elbilar. Det är procentuellt sett fler än i Stockholms län, där de allra flesta leasingbilarna registreras. 

– Går det att ladda så säljs det elbilar, säger Mikael Hagman. 

Han tycker också att det är bra att kapital flyttas från oljeindustrin till elbilsindustrin. 

– 2030 tror jag att vi har en miljon laddningsbara bilar. Att tanka dem kommer att dra ungefär 5 terawattimmar per år, en besparing på 15 terawattimmar jämfört med om de bilarna skulle ha varit bensin- eller dieseldrivna. 

Laddstationen i Funäsdalen är en del av projektet Laddinfrastruktur för elfordon längs Green Highway, en del av framtidens smarta elnät och hållbara transporter i Jämtlands och Västernorrlands län, som är ett samarbete mellan Fyrfasen Energi, Jämtkraft, Jämtkraft Elnät, Sundsvall Elnät och Mittuniversitetet på uppdrag av Energimyndigheten. 

– Om ni hör några tjänstemän från Östersund som pratar om laddstationer längs E14 så är det fel, det är det här projektet de pratar om och de menar egentligen hela regionen, även Härjedalen, säger Mikael Hagman. 

Projektet är ett led i arbetet att uppfylla regeringens miljömål om ett bättre klimat med 150 000 elbilar i Sverige 2020. Satsningen i Jämtlands och Västernorrlands län får 24 miljoner kronor.

Annons
Annons
Annons