Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Nytt bryggeri i köket på Tännäsgården

/
  • Sedan jag började brygga själv har min smak för öl ändrats. Det jag tyckte var gott förut är inte gott i dag, konstaterar Henrik Bergström. Nu duger bara det egna ölet.
  • Bryggarna i Tännäs provar en ny ölsort som ännu inte lanserats. Det är en dubbel-ipa med hemligt arbetsnamn. Henrik Bergström och Greger Thörn väntar på ett utlåtande från Pär Rahmqvist. – Smakrik. Den har mer av allt, säger han.
  • Lossen passar mycket bra till mat, säger Anette Pettersson. Åsa Alstergren föredrar Härje, som har mindre beska
  • – Oj, oj, oj, vilken arom, säger Jola Ericsson, när han får testsmaka Härjedalens bryggeriaktiebolags nya dubbel-ipa.

På Tännäsgården står sedan några dagar de nya lokala ölsorterna Härje och Lossen på borden. Ölet är bryggt i samma lokaler som det serveras, i Tännäsgårdens kök gömmer sig ett bryggeri.

Fyra killar med passion för öl och som trivs tillsammans har startat ett mikrobryggeri i Tännäs. Det är Henrik Bergström, Pär Rahmqvist, Greger Thörn och Peter Sporrstedt.

Det var ungefär ett år sedan första tanken på ett bryggeri uppstod. Nu har killarna bryggt öl i ungefär ett halvår, hunnit starta ett bolag och skaffat alla tillstånd som behövs.

Alla fyra tycker att det är viktigt att göra hållbara saker som inte bara är till för en själv utan även ger något till bygden och andra. Därför ska 15 procent av vinsten gå till grannen Myskoxcentrum i Härjedalen. Ölsorten Härje är tillägnad hägnets myskoxe Härje. Lossen är en stor sjö vid Tännäs.

– Henrik nämnde det här med att brygga öl i förbifarten för ett år sedan. Det gick tre dagar, sedan insåg jag att det faktiskt är möjligt att brygga öl i Tännäs, säger Pär Rahmqvist.

När TH träffar ölbryggarna ska de just prova en ny sort som blivit färdig samma dag. Det är en dubbel-ipa. Den har fortfarande inget officiellt namn och killarna är förtegna även med arbetsnamnet. Det enda de vill avslöja är att det kommer att bli ett namn med anknytning till landskapet Härjedalen.

Intresset för öl är generellt stort och en lansering till Systembolaget hägrar för det nya Tännäsbryggeriet men man ser också Härjedalens 80 krögare som möjliga och viktiga kunder.

Härjedalens bryggeriaktiebolag är ett litet bryggeri. Varje bryggning ger 35 liter öl.

– Det här är ett hantverk. Det finns inga mängder av vårt öl, säger Henrik Bergström. Lanseringen till Systembolaget kommer att ske när vi har möjlighet att producera mer. I dag sker produktionen enbart i vårt restaurangkök – när vi inte lagar mat där.

Annons
Annons
Annons