Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Olycksutredning kan ge fällande dom

/

En oberoende olycksutredning, ljud och videoinspelningar från olycksplatsen och ett rättsmedicinskt utlåtande - det är åklagarens vapen när dödsolyckan i Lillhärdal i veckan ska behandlas av Hovrätten för nedre Norrland.

Annons

– Vi har tagit in en konsult som gjort en oberoende utredning av olyckan. Det är material som kompletterar förundersökningen och som jag hoppas ska leda till att mannen fälls, säger Mikael Bäckström, åklagare i målet.

Det var den 21 augusti 2012 som 11-åriga Emma Karlsson blev påkörd på trottoaren mitt i Lillhärdal av en nu 23-årig man på en crossmotorcykel. Emma skadades så illa att hon omkom. Mannen åtalades för grov vårdslöshet i trafik, grovt vållande till annans död och olovlig körning men friades av tingsrätten i Östersund. Utom för den olovliga körningen. Mannen hade inte mc-kort och motorcykeln var avställd.

I tingsrätten hävdade 23-åringen att han fått ett föremål i ansiktet strax före dödsolyckan och därför tappat kontrollen och kommit upp på trottoaren med sin mc. Han hävdade att det hela var en olyckshändelse.

– Vi har även kompletterat förundersökningen med en rättsmedicinsk rapport om de skador som 23-åringen hade i ansiktet, om varifrån de kom, säger Mikael Bäckström.

I tingsrätten hävdade han att 23-åringen medvetet kört upp på trottoaren. Det fanns inga vittnen, förutom Emmas två kamrater, som såg själva olyckan, även om många sett mannen köra fort strax före det inträffade. 23-åringen hade också länge varit ett orosmoment i byn där han buskört med bil och motorcykel och skrämt både barn och vuxna.

Men att 23-åringen i berått mod kört upp på trottoaren gick inte att bevisa, enligt tingsrätten. Ledamöterna tog också hänsyn till att en uträkning som mannens advokat, Joakim A Nyman, presenterade under slutpläderingen. Den visade att medelhastigheten för motorcykeln, från det att 23-åringen såg flickorna fram till själva olyckan, var cirka 30 kilometer i timmen och styrker mannens egna uppgifter om att han försökt sänkta hastigheten innan olyckan.

– Det är framför allt för att bevisningen ogillades av tingsrätten som vi gjort den här olycksutredningen. Rent allmänt, om det finns möjlighet att komplettera en förundersökning med material, när det gäller ett ärende med en sådan här allvarlig påföljd, har vi möjlighet så gör vi det, säger Mikael Bäckström.

23-åringens advokat, Joakim A Nyman, har tagit del av det nya materialet.

– Jag har ingen kommentar kring det, mer än att det är tydligt att polis och åklagare gärna vill få min klient fälld. Om de får det vet jag inte, säger han.

Din egen uträkning slog ju undan benen för åklagarsidan i tingsrätten, har du något nytt sådant på gång?

– Det handlar om rena fakta att hålla sig till, precis som förra gången. Jag har inte de resurser som åklagare och polis har för att få till en ny utredning för min klients räkning. Jag kommer att bemöta de nya uppgifterna på något sätt men vill inte gå in på hur, säger han.

Förhandlingarna i hovrätten startar på onsdag och beräknas hålla på i tre dagar. 23-åringen befinner sig enligt uppgift i ett annat land och kommer att finnas med på videolänk.

Annons
Annons
Annons