Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Premiär för vinterns snötåg till Vemdalen

+
Läs senare
/
  • Omkring 120 passagerare tog tåget över dagen från Östersund till Röjan och Vemdalen på det första av vintersäsongens snötåg i lördags. Här ska de kliva på för färd norrut.
  • Love Lindstedt, 9, Ingmar Gyllenhammar, 9, och Ellen Gyllenhammar, 5, dansar runt lite i väntan på tåget hem till Frösön.
  • Nattågspassagerarna bjöds på kaffe och bullar vid ankomsten till Röjan.
  • Maria och Timja, 8, har åkt från Lund och klev upp för en tidig frukost på tåget.
  • Nessica och Liz Nässén från Östersund och Christian Mollenhauer, Lund, tog tåget till Vemdalen för skidåkning över dagen.
  • Peter Ekholm, Visit Vemdalen, åkte med det första nattåget från Malmö till Röjan för säsongen. Han klev på i Stockholm och klev upp tidigt för frukost i restaurangvagnen.

I helgen var det premiär för nattågstrafiken från södra Sverige till Vemdalen och för snötåget längs inlandsbanan. För tredje året i rad.
– Vi har ökat trafiken längs sträckan Mora – Östersund med 72 procent på två år, säger Peter Ekholm, projektledare på Visit Vemdalen.

Det är en trött men nöjd Peter Ekholm som balanserar fram med frukosten inne i nattågets restaurangvagn, tidigt söndag morgon. Tåget är det första för säsongen från Malmö och majoriteten av de knappt hundra passagerarna har Röjan som slutdestination, för vidare transport till skidåkningen i Klövsjö, Storhogna och Vemdalsskalet. Men när tåget passerar Sveg ligger de flesta fortfarande och sussar sött i liggvagnarna. Peter har åkt med från Stockholm, där han som projektledare för Visit Vemdalen, bolaget som startade tågtrafiken, fick hoppa in som vagnstädare.

– Det här en överlevnadsfråga för oss, att det finns infrastruktur och bra kommunikationer till våra turistorter, säger han.

Visit Vemdalen är ett dotterbolag till Destinationsbolaget Vemdalen som bara jobbar med tågtrafiken till skidområdet. Nu är det tredje året i rad som bolaget kör nattrafik från Malmö i samarbete med Veolias Snälltåget och det dagliga snötåget i samarbete med Inlandsbanan under vintersäsongen.

Snötåget finansieras till hälften av turistnäringen och ett bidrag från Härjedalens och Bergs kommuner, resten av pengarna kommer från Regionförbundet i ett treårigt projekt. Totalt handlar det om fyra miljoner per år, varav 270 000 kommer från kommunerna.

– Man kan väl säga att vi försöker knuffa i gång det här. På sikt ska inte turistnäringen driva dagtågstrafik mellan Östersund och Mora men vi hoppas kunna ge verktyg till politikerna så att de kan påverka på sitt håll. Varför ska till exempel Härjedalen betala pengar som går till Norrtåg för att driva tågtrafik som kommunen inte alls har någon nytta av? säger Peter Ekholm.

Längst fram i dieselloket som drar söndagen nattåg från Malmö sitter Skistar Vemdalens chef Torgny Svensson. Han är något av en tågentusiast, efter barndomens tågskådning vid bland annat Röjans station, som på den tiden var en viktig knutpunkt får tåg och busstrafik.

– Vi har flera utmaningar framför oss. En är att få upp volymen på trafiken. Förra säsongen hade vi cirka 1 700 passagerare på nattåget. De behöver bli fler. Allt fler efterfrågar tågresor till fjällen och där måste vi hänga med. Se på Åre där cirka 30 procent av gästerna kommer med tåg, säger han.

Snötåget, som går dagtid längs inlandsbanan mellan Mora och Östersund hade förra säsongen runt 7 000 passagerare. Det är fler än de som åkte med buss längs E45 innan tågtrafiken drog i gång.

– Totalt sätt har vi ökat trafiken på sträckan Mora Östersund, om man räknar samman tåget med busstrafiken, med 72 procent på två år. I nästa upphandling av kollektivtrafiken på sträckan, som är år 2017, borde det vara intressant att få med även inlandsbanan, säger Peter Ekholm.

Nattågstrafiken rullar vidare även nästa säsong, det törs både Peter och Torgny lova. Den bär sig i samarbetet med Snälltåget och ett stöd från turistnäringen. Vad som händer med det dagliga snötåget är mer oklart, eftersom det treåriga projektet, med stöd från Regionförbundet, är inne på sitt sista år.

– Vi har en bra volym och goda argument för att förlänga projektet några år till. Sedan tycker vi att det är upp till kommunerna att försöka påverka och berätta för kollektivtrafikmyndigheten vad de vill ha, säger Peter Ekholm.

Annons
Annons
Annons