Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Säkerhetsbrister hos flygbolag

+
Läs senare
/

Haverikommissionen kritiserar flygbolaget AS Avies för bristande säkerhetsarbete efter ett tillbud i Pajala för ett år sedan. Samma bolag utreds för motorkrångel i Sveg och för att ha halkat av landningsbanan i Torsby.

– Vi vill helst inte ha fler ärenden med AS Avies på våra bord nu, säger Stefan Christensen, utredningsledare på Haverikommissionen.

I en slutrapport om tillbudet i Pajala den 13 februari förra året beskrivs hur det estniska bolagets flygplan, en BAe Jetstream 31, landade med noshjulet och höger huvudhjul utanför landningsbanan. Efter 200 meter lyckades piloten styra in flygplanet på landningsbanan igen.

Enligt rapporten var det "tursamma omständigheter" som gjorde att flygplanets hjul inte körde på något av kantbanljusen och fick punktering. Det hade kunnat resultera i att piloten helt tappat kontrollen.

Tillbudet in Pajala betraktas som allvarligt. Enligt rapporten var det troligen "bristande kurshållning" i kombination med snödrev och bländande banljus som gjorde att planet landade delvis vid sidan av landningsbanan.

Men den största säkerhetsbristen är att bolaget inte rapporterade tillbudet till Transportstyrelsen. Myndigheten fick istället information från flygplatsen, 50 dagar efter händelsen. Då var det försent att göra någon teknisk inspektion av flygplanet, vilket alltid ska göras efter en så kallad "onormal landning".

– Vi har tagit kontakt med både Transportstyrelsen och den estniska tillsynsmyndigheten. Eftersom bolaget är estniskt är det de som ansvarar för tillsynen av säkerheten, säger Stefan Christensen.

Den estniska tillsynsmyndigheten har nu ålagt flygbolaget AS Avies att utse en säkerhetsansvarig och lovar också hålla ett extra öka på bolagets säkerhetsarbete framöver.

I maj förra året vände ett av bolagets flygplan tillbaka till Svegs flygplats efter motorkrångel och i slutet av januari i år halkade ett flygplan av landningsbanan i Torsby. Ingen person har skadats vid något av tillbuden som båda utreds av Haverikommissionen. Slutrapporter väntas under året.

Törs man flyga med AS Avies?

– Vi svarar inte på sådana frågor. Vår uppgift är att utreda vad som hänt och vad som kan göras för att förbättra flygsäkerheten, säger Stefan Christensen.

Annons
Annons
Annons