Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Swedbank stänger kontoret

/
  • Mattias Johansson är kontorschef i Berg och Härjedalen
  • Swedbanks flagga försvinner från Funäsdalen men både bankomat och servicebox finns kvar, det är inte banken som ansvarar för de bitarna.
  • Mobilbank, telefonbank och internetbank tar över allt mer.

Swedbank lägger ner sitt kontor i Funäsdalen. Allt färre besök, när fler privatpersoner gör sina bankärenden via internet eller telefon är huvudorsaken.
– Det är inte hållbart att driva kontoret längre, säger Mattias Johansson, kontorschef.

Annons

För cirka två år sedan slutade Swedbank med kontanthantering på sina kontor i Härjedalen. Sedan några månader tillbaka har kontoret i Funäsdalen bara öppet en dag i veckan för obokade besök. Nu tar banken ett steg till och stänger kontoret helt och hållet. Sista öppetdagen blir den 25 februari nästa år.

Bakgrunden till nedläggningen är ett vikande antal besök på kontoret i Funäsdalen, både när det gäller bokade och obokade.

– Samtidigt har vi sett en ökad användning av telefon-, internet- och mobilbank. Telefonbanken är öppen från sju på morgonen till elva på kvällen och i princip kan man göra alla de ärenden som man kan göra på bankkontoret där, i och med att vi inte hanterat kontanter på kontoret, säger Mattias Johansson, kontorschef för Swedbank i Funäsdalen, Sveg och Svenstavik.

Men tror du inte att förändringarna lett till att ni tappat kunder till andra banker?

– Naturligtvis tappade vi en del i samband med att vi avskaffat kontanthanteringen men de kunderna försvann ganska omgående. Sedan har vi sett en successiv minskning av efterfrågan på ett fysiskt bankkontor under hela tiden.

Banken kommer att skicka ut information om kontorsstängningen till sina kunder. Mattias Johansson har också suttit och ringt runt under fredagen. Enligt honom säger många kunder att de inte är förvånade, att de haft det på känn att kontoret skulle stängas.

– Många tycker att det är tråkigt naturligtvis. En del utrycker oro för de äldre och för hur det ska gå för dem som inte är så hemma i de digitala kanalerna. Men många konstaterar också att det inte är särskilt ofta de har behov av att besöka kontoret, säger han.

Känner du någon oro, till exempel för att folk nu väljer att byta bank?

– Jo, lite orolig är jag så klart. Men det vore betydligt värre om vi lämnade Härjedalen helt. Vi har ett starkt kontor med kompetent personal i Sveg som blir kvar. Visst finns det en utmaning i avstånden, men det är inget unikt, så ser det ut i hela Norrlands inland. Och i många fall finns det redan en kontakt etablerad mot kontoret i Sveg.

Annons
Annons