Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Taxi-Staffan sladdar lugnt vidare

– Utan de som ställer upp ideellt skulle det nog vara svårt att hålla lederna i bra skick. Som tur är är det många som hjälper till med både eget arbete samt sponsring till klubben.
Sladdaren Staffan Grinde är inte ensam att fixa skoterspåren i Hedeområdet.

Vintern går mot sitt slut och skoterklubbarna kan pusta ut efter en säsong. En vinter med mindre snö än normalt men i de flesta områden i Härjedalen sägs att fler skoteråkare än tidigare kört efter lederna.

Vi följde med Staffan Grinde under en dag. Tidigt på morgonen startade han bandvagnen i Hede och styrde mot Råndalen och Översjön. Där tar ledbolaget i Lofsdalen över.

– Vi får räkna med att det kommer att ta hela dan, sa Staffan och drog hörselkåporna över öronen.

Det behövs, det är inte direkt tyst i bandvagnen som klubben köpte 2009. En svensk vagn, köpt av militären i Norge och med en motor från Tyskland.

– En mercaturbo, bra då den går på diesel, blir lite bättre bränsleekonomi jämfört med de vagnar med bensinmotorer, konstaterar Staffan och mixtrade med några knappar så att bladen på den stora sladden skar bort allt vad gupp heter.

– Egentligen går det snabbare att sladda lederna med skoter, men då rår man inte på de stora guppen.. Och sådana blir det, säger Staffan

Bandvagnen är tillverkad 1990 och kostade 170 000 kronor inklusive moms, tullavgifter och frakt från Tromsö.

– Blev nog en skapligt bra affär, trots att vi åkt på en motorrenovering.

För bybor och många andra är Staffan mest känd som taxiägare. Under många år körde han allt och lite till med sina taxibilar.

– En gång ringde en kvinna som ville ha hjälp med en fönstertittare som stod ute mitt i natten. Jag åkte dit och skrämde bort honom. Det var nog det mest udda taxiuppdraget, och betalt fick jag också av damen ifråga.

Han ledsnade till slut och sålde taxirörelsen. Nu sladdar han spår på vintern och är vaktmästare på hembygdsgården på sommaren. Detta kombinerat med lite småjobb åt företagsföreningen i Hede.

– Totalt ett lugnare liv än att köra taxi, jag behöver ju inte kliva upp mitt i natten för att köra en nattsuddare för en femtiolapp. Och inte jaga bort nån fönstertittare heller för den delen, säger han med ett skratt.

Vid leden mot Skärsjön hade en stor sten hamnat mitt i leden. Här blev det att koppla på spelet och få bort bumlingen.

Klockan börjar närma sig 12-snåret och flera vinkande skoterförare har vi mött. Några har även kört förbi oss.

– Hoppas att de tar det försiktigt, det är ju synd att förstöra leden direkt. Bäst är det om det fryser på rejält i natt, säger Staffan, bromsar in och letar fram matdosan. Kött och potatis, inga grönsaker.

Den ligger väl gömd bland värmeelement, fläkt och slangar.

– Funkar kanon, bättre än mikro, undrar om de tänkte på det när de tillverkade bandvagnen?

Sista milen från Råndalen upp mot Översjön stånkar mercamotorn rejält. Och fort går det inte.

– Nej huvva, ett riktigt tungföre och dessutom är sladden nedställt rejält. Nu skule man ha en autopilot, säger Staffan när ekipaget segar sig uppåt.

– Men det går snabbare hemåt.

Fikapaus uppe vid Yttersjön, vid gränsen mot Lofsdalen. Här stjäls det mest i de stugor klubben har. Den lilla bössan där bussigt folk lämnar ett litet bidrag blir gång efter annan uppbruten och länsad. För nått år sedan stals hela kaminen med rökrör och allt, säger Staffan.

Hede skoterklubb är en ideell förening som bildades 1975 med syfte att främja en vettig användning av snöskotern även vid nöjeskörning.

Klubben omfattar byarna Hede, Långå, Råndalen, Ransundet, Särvsjön och Medskogen. Under åren har man byggt upp ett ledsystem med cirka 45 mil kryssmarkerade leder, fem raststugor och fyra vindskydd. Klubben brukar regelbundet hålla kurser för förarbevis. De har idag drygt 1200 medlemmar och förutom bandvagn finns även en pistmaskin och ett antal skotrar i maskinparken

Hede Skoterklubbs ledsystem är cirka 45 mil kryssmarkerade leder, med fem raststugor och fyra vindskydd.

Förutom bandvagn och en pistmaskin används även skotrar för att fixa lederna.

Man måste ju ta en bild så de som förstår sig på kan lägga ut på klubbens Facebooksida.

Vintern går mot sitt slut och skoterklubbarna kan åter pusta ut efter en säsong.  Allt fler skotergäster besöker Härjedalen och det gäller att hålla lederna i bra skick.

Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons