Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

"Tekniskt sett är Avies väldigt dåligt"

+
Läs senare
/
  • Avies fortsätter flyga sträckan Sveg - Arlanda i fyra år till, det var förra veckans samtalsämne på flygplatsen i Sveg. Nu har flera piloter som Tidningen Härjedalen varit i kontakt med uttalat sig om vad det tycker om hur företaget sköter sina flygplan och sin personal.

– Det är olustigt när jag som pilot känner att det inte räcker med att jag okulärbesiktigar planet innan flygningen utan också vill lyfta på plåtarna för att se hur det ser ut innanför. När piloten känner olust inför resan, då är det inte bra.
Det säger en av de Avies-piloter som Tidningen Härjedalen har pratat med. Men bilden går isär.

– Tekniskt sett är Avies väldigt dåligt, det brister i underhållet, säger en pilot. Teknikerna förstår inte engelska och kryssar att ett loggat fel är lagat fastän det inte är det. Det finns även exempel där tekniker fått mejl med vad de ska skriva i loggboken för att det ska se ut som att felet är åtgärdat, när de i själva verket inte gjort något åt det. 

Några av piloterna säger att det har blivit bättre. De tycker att den "ryska" mentaliteten håller på att försvinna och säger att Avies inte är sämre än andra bolag. De menar också att medierna smutskastar flygbolaget. Andra piloter är mer kritiska och vill inte låta sina familjer flyga med bolaget. 

Avies har fått kritik för inställda flygningar. Några piloter menar att det beror på att bolaget har anställt svenska piloter som följer lagar och regler och ställer kvar kärror på marken när de inte är i flygbart skick. 

Flera anställda berättar att lönerna inte betalas ut som de ska.

– Att lönerna inte betalas ut är en säkerhetsrisk. I cockpit pratar man normalt bara om flygningen, speciellt under korta flygningar. Har man inte fått lön är det den frågan som avhandlas och tar fokus från flygningen, konstaterar en annan pilot. 

Haverikommissionen utreder nu två tillbud rörande Avies. Ett i Torsby för ett år sedan, ett så kallat allvarligt tillbud. Samt ett tillbud på Arlanda i november förra året. Haverikommissionen kommenterar inte pågående utredningar men andra personer med insyn i vad som hände på Arlanda avslöjar för Tidningen Härjedalen vad det handlade om. 

– Ena sidans hydraulsystem blev av misstag avstängt under en flygning. När det återstartades var ledningarna så gamla och rostiga att systemet sprang läck och piloten fick veva ut landningsstället manuellt via luckan i golvet. Till saken hör att hydraulolja är mycket brandfarlig. 

Även under onsdagen var Avies flygningar från Sveg till Arlanda inställda och passagerarna fick samåka via Torsby, Hagfors och Mora med förseningar.

Tidningen har sökt kommentarer från ansvariga på flygbolaget Avies, hittills utan framgång.

Annons
Annons
Annons