Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Telia anmält till PTS

+
Läs senare

Post och telestyrelsen har fått in flera anmälningar om tele- och internetproblemen i Lillhärdal från privatpersoner.

– Om anmälningar eller rapporter tyder på att det kan föreligga generella brister i telebolags efterlevnad av lagen kan det finnas anledning för PTS att inleda tillsyn, säger Karin Lodin, jurist på Nätsäkerhetsavdelningen på Post- och telestyrelsen.

Telebolag är skyldiga att anmäla avbrott i telefoni och internettrafik till Post- och Telestyrelsen (PTS), om avbrottet berör 2000 abonnenter eller fler och varar längre än 24 timmar. Telia har inte rapporterat till PTS om sina problem i Lillhärdal.

– Telia har ingen skyldighet att tillhandahålla telefoni inom ett visst område men när bolaget gör det så är de skyldiga att upprätthålla en viss nivå av driftsäkerhet enligt lagen om elektronisk kommunikation (LEK). Vilka åtgärder som telebolag ska vidta för att uppnå den nivån håller vi för närvarande på att se över och har skickat ut ett förslag på nya föreskrifter på remiss. I förslaget ställs t.ex. högre krav på reservkraft på basstationer utanför tätort, säger hon.  

När PTS får signaler om att ett telebolag inte uppfyller kraven kan myndigheten kontakta telebolaget och påtala eventuella brister. PTS kan även förelägga ett telebolag att vidta vissa åtgärder.

– Men det är ovanligt, säger Karin Lodin.

Finns det anledning att agera på något sätt mot Telia utifrån de uppgifter ni fått om problemen i Lillhärdal?

– Det kan göra det, men det är inget som PTS har tagit ställning till ännu, säger Karin Lodin.

Annons
Annons
Annons