Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Trafikverket: "Då agerar vi omgående"

Många undrar varför inte Trafikverket säger upp avtalet med estniska flygbolaget Avies.
Men det kan man bara göra om det estniska driftstillståndet dras in.
– Det är klart att det här inte ser bra ut. Vi ser naturligtvis allvarligt på de uppgifter som kommit fram säger Johan Holmér, Trafikverket.

Annons

Både Statens haverikommission och Transportstyrelsen är starkt kritiska till estniska flygbolaget Avies som flyger på Sveg.

Det är Trafikverket som efter upphandling slutit avtal med Avies om att flyga på Sveg med statliga subventioner. Röster har höjts att Trafikverket helt enkelt ska säga upp avtalet och upphandla ett annat flygbolag.

– Staten satsar miljarder på infrastruktur i Sverige men när det gäller flygtrafik till och från Norrland, Dalarna och Värmland är man inte beredd satsa de pengar som krävs för att få en säker operatör. Det behövs inte skjutas till särskilt mycket medel för att få en operatör som följer reglerna, säger till exempel Martin Lindgren, ordförande i Svensk pilotförening.

Men det är inte så enkelt enligt Johan Holmér, enhetschef för avtal på Trafikverket.

– Det är så att vi har ett kommersiellt avtal med Avies.Vi upphandlar enligt EU:s flygförordning. Den innehåller bland annat regelverk för hur en upphandling ska gå till. Vi ställer krav på en allmän trafikplikt innan en upphandling kan genomföras. Bland annat krav på regularitet. Dessutom ska man ha ett driftstillstånd för att driva trafik, säger Johan Holmér.

Och driftstillstånd har Avies fått från den estniska flygmyndigheten Lennuamet som certifierats av europeiska EASA.

Så länge som Avies har driftstillstånd så bryter man inte mot det avtal man har med Trafikverket. Skulle Trafikverket ändå säga upp avtalet så skulle det sannolikt överklagas och Trafikverket skulle få vika ner sig.

Vad krävs för att ni ska säga upp avtalet?

– Om det finns till exempel brister i regularitet (att Avies inte följer den uppgjorda tidtabellen) så är det väldigt tydligt att man kan säga upp avtalet. När det gäller driftstillstånd så är det också tydligt. Antingen har man ett drifttillstånd. Eller inte. Skulle man inte längre ha det. Då agerar vi omgående.

Hur ser du rent allmänt på situationen med Avies?

– Jag kan säga att det här ser inte bra ut. Det är allvarligt om flygsäkerheten ifrågasätts trots driftstillstånd.

Just nu har Trafikverket inlett upphandlingen av flyget till bland annat Sveg från 2015.

Vilka risker finns det att vi hamnar i samma situation med Avies då?

– Det är en adekvat fråga. Vi är oerhört bekymrade om man kan ifrågasätta säkerheten. Vi utgår från att (den estniska) luftfartsmyndigheten gör sitt jobb. Något annat kan vi inte göra. Har man ett driftstillstånd så har man rätt att driva trafik. Det är inget som man får hipp som happ. Det är väldigt tuffa krav som ställs.

Annons
Annons
Annons