Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Trasig hiss på servicehem

/
  • Hissen på servicehemmet Hedegården stod trasig i elva dygn.   Britta Håkansson, Anna Lisa Göransson, Alma Olsson och Anna Åström tillhörde de som inte kom ner från tredje våningen
  • Eva Lotta Lundin, enhetschef på Hedegården, menar att det borde ta högst tre dagar innan hissen lagas.
  • Hissen på servicehemmet Hedegården stod trasig i elva dygn

I elva dygn var hissen trasig på servicehemmet Hedegården. De boende hade då ingen möjlighet att själva komma ner från sina våningar.
– Visst kan en hiss gå sönder. Men att det ska ta sådan här lång tid att laga den är inte acceptabelt, säger enhetschefen Eva Lotta Lundin på Hedegården.

Annons

Det är inte första gången hissen krånglar på Hedegården. Förutom några kortare avbrott stannade den även för 1,5 år sedan då den stod obrukbar i en vecka. Eftersom det är den enda hissen måste de som vill förflytta sig i de tre våningsplanen använda den trånga spiraltrappan i stället. Vilket är omöjligt för de flesta boende.

– Vi sitter där vi sitter, inte går det att ta sig ner där med en rullstol inte, säger Britta Håkansson, 87 år.

Tillsammans med kompisarna Alma Olsson, 95 år, Anna Åström, 93 år och Anna-Lisa Göransson 88 år, hade hon rullalt ut i korridoren på tredje våningen när TH hälsar på. Att kvartetten skulle kunna ta sig ner ut på gården eller till matsalen var bara att glömma.

– Nej, vi kommer hit, hissen har varit trasig i över en vecka, säger Alma Olsson.

Trots detta verkar humöret vara på topp.

– Det är ingen idé att bli arg på nåt som vi inte kan påverka, men visst skulle det vara kul att komma ner, säger Anna-Lisa Göransson.

Hissproblemet har bland annat fört med sig att några av de boende på Hedegården har fått avboka sina besök på hälsocentralen.

– At ta sig ner i spiraltrappan är omöjligt, men det finns de som har det värre, säger Anna Åström.

Men de menar att det är personalen som får slita mest när hissen är trasig. All mat, det handlar om fem mål per dag, bärs uppför trappan.

– De gör ett kanonjobb, men det måste vara slitsamt med allt spring upp och ner i trappan. Vi tycker synd om personalen, säger Alma Olsson.

Det är väl lyxigt att få käket på rummet. Kanske ni ska betala extra för den fina servicen?

– Nejdu, vi borde få billigare hyra i stället. Nu hoppas jag att hissgubben kommer och fixar felet, säger Anna-Lisa och skrattar.

I torsdags kom servicekillarna och hissen drog i gång. Elva dygn var den ur bruk.

– Trist, men personalen har gjort det bra att de klarat av allt extrajobb. Dessutom är de boende här tålmodiga. Men det är inte acceptabelt att hissen är ur funktion så här länge. Allt kan krångla men det borde ta max tre dagar innan den kommer i gång, säger Eva Lotta Lundin.

Många menar att det borde vara två hissar den här typen av fastigheter. Krånglar en så finns det då ett alternativ i stället för trappan.

Det är det kommunala bolaget Härjegårdar som äger Hedegården.

– Det här låter inte bra, vi ska se över detta och prata med personalen. En lösning är att installera en hiss till men det handlar om en investering på runt en miljon kronor, säger Härjegårdars vd, Stig Holm.

Annons
Annons
Annons