Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Uråldrigt hantverk på skolorna i Härjedalen

/
  • Roligt när femteklassare äter lunch i jurtan av tovad ull.
  • Åsa Ganell håller i projektet och lär eleverna hur de ska tova.
  • Prabin Aryals skapelse.
  • Viktor Bovin har gjort en boll av ull.
  • Ett gäng glada femteklassare på Norra skolan. Överst från vänster, Joel Wallin, Victor Bovin, Lova Busk, Alice Lundin Håvestad, andra raden från vänster, Felicia Jonasson, Sanna Bäck, Mattias Tullners Hell, Neo Antonen, tredje raden från vänster, Line Wiberg, Tilde Ingvarsson, Madicken Wallin, Lina Hagberg, liggande, Prabin Aryal.

I veckan har eleverna på Norra Skolan lärt sig tova, och käkat lunch i ett tovat hus. Under ledning av textilhantverkaren Åsa Ganell i Sveg.
– Det handlar bland annat om att ge eleverna en kulturell upplevelse, säger hon.

Annons

När TH besöker Norra Skolans gymnastiksal är det lugnt i lokalen. Eleverna från femte klass intar lunch, inne i den mongoliska jurtan som finns uppställd mitt i matsalen. En tovad skapelse. Riktigt så stora saker har inte eleverna gjort.

– Vi har gjort tavlor, berättar Prabin Aryal och visar upp sin tovade skapelse med ett tovat hus på.

Tovandet pågår under fem dagar och ingår i Norra skolans tema för läsåret, byggnader i världen. Eleverna kommer att visa upp sina skapelser på Norrakvällen, en tillställning där skolan visar upp vad man jobbat med under läsåret.

– Det här är en del av projektet skapande skola, berättar Åsa Ganell, textilhantverkare från Sveg med tovning som specialitet. Nästa vecka drar hon vidare till Funäsdalen och därefter är det eleverna på Vemdalens skola som också ska få lära sig det uråldriga hantverket.

– Pengarna till det här kommer från Statens kulturråd. Det handlar bland annat om att ge eleverna en kulturell upplevelse, men också om att skapa arbetstillfällen för fria kulturarbetare och visa eleverna att det finns andra typer av arbeten än vanliga åtta till fem jobb, säger hon.

Hur märks den här kunskapen i Pisa-undersökningen?

– På flera sätt, vi kombinerar teori och praktik. Eleverna måste till exempel lära sig att följa en instruktion och samtidigt utföra det med händerna. Flera sinnen aktiveras och det ger en större förståelse för det man gör.

Ullen till elevernas tovande kommer från Gotlandsfår. Entusiasmen är det inget fel på.

– Det är jättekul. Och om man typ vill göra en jurta någon gång har man lärt sig hur det går till, säger Prabin Aryal.

Annons
Annons
Annons