Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

Uselt telenät kan bli samhällsfara

/
  • Maria Hedlund på Farsans berättar att det är stora problem men kortbetalningar i Lillhärdal.   – Vi måste ta med kortläsaren och åka till Sveg för att tömma den, säger hon.

Sedan oktober har det varit stora problem med telenätet i Lillhärdalsområdet. Samtal bryts, att surfa kan långa stunder vara omöjligt. Telia har lovat åtgärder men än har dessa inte hjälpt.
– Det börjar bli en samhällsfara, konstaterar Gittan Brorson, företagare i Lillhärdal.

Det var under sommaren som problemen med telefoni samt datatjänster började dyka upp. I oktober blev det värre och sedan dess har det varit stora problem nästan dagligen. Bredband som inte går att koppla upp, samtal och sms kommer inte fram, samtal bryts. Detta ställer till stora problem för såväl privatpersoner, företagare och kommun.

– Vi på räddningstjänsten kan missa larm, säger Ulrika Hansback som tillägger att i bland fungerar inte ens nödsamtalen.

Även inom omsorgen är det stora problem. Hemtjänstpersonal kan inte komma i kontakt med sina medarbetare när de är ute på jobb och det ger en otrygghet samt en försvårad arbetssituation.

Gittan Brorson som driver en reklambyrå kommer att flytta sitt kontor till Sveg fram till att problemen är åtgärdade.

– Jag får hyra in mig på ett kontor där. Det har varit dagar då jag har haft gråten i halsen då jag försökt leverera färdiga jobb till kunder som satt en deadline. Ersättningen från Telia vid avbrott och störningar ligger på 800 kronor för 15 dagar, men det finns säkert något maxtak och det är ändå inte en ersättning som täcker de besvär det ställer till, säger Gittan Brorson som är irriterad och förtvivlad, känslor som hon delar med en stor del av bygdens befolkning.

– I dag skulle vi köpa in en gräsklippare till kyrkan. Det tog fyra samtal innan affären var färdig då uppkopplingen bröts. Det går väl an en sådan gång men tänk om någon vill diskutera en begravning och det blir så, det är ju ovärdigt, berättar Mats Hansson, kyrkvaktmästare och deltidare inom räddningstjänsten.

På byns restaurang, Farsans, är det också problem.

– Vår kortläsare fungerar ju inte som den ska när det inte finns någon uppkoppling. Det går att köra några betalningar offline men sedan måste vi åka mot Sveg så att vi får uppkoppling och kan tömma transaktionerna, berättar krögaren Lars Björnebo.

De har även skoteruthyrning och då rör det sig om större pengar än för en pizza och en läsk.

– Finns det inte pengar på kortet, ja då blir det ju en dålig affär för oss.

En allmän uppfattning är att Telia inte bryr sig särskilt mycket om sina kunder i Lillhärdal.

– Vi är väl för få för att det ska spela någon roll för dem. I början så var svaret ofta att det var våra telefoner och datorer som det var fel på men nu har de i alla fall lagt den förklaringen åt sidan. Men alla som ringer och felanmäler får olika besked, ofta så ska allting vara fixat någon dag senare men ännu har ingenting hänt och det har i vart fall gått fyra månader som vi har haft stora problem, säger Mats Hansson.

Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons