Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vemdalen vill ha trafik året runt på Inlandsbanan

/
  • – Den stora möjligheten för en ny tågsatsning är att vara med i matchen när det är dags för ny upphandling av trafiken mellan Östersund och Mora, anser Peter Ekholm.
  • Så här har trafiken utvecklats på sträckan Östersund-Mora sedan Snötåget startade säsongen 2011/12. Den grå kurvan visar antalet resande på Snötåget. Orange kurva gäller för buss 45. Den blå visar att det totala resandet fördubblats.
  • – Det är en angelägenhet för alla oss som bor här att tågtrafiken på Inlandsbanan återupptas, säger Peter Ekholm, projektledare i Destination Vemdalen

Det är dags att återuppta tågtrafiken året runt på Inlandsbanan. Uppmaningen att jobba för detta riktas nu till politikerna i Härjedalen och Berg men också till regionens politiker.
– Det här är en angelägenhet inte bara för turismen utan för alla oss som bor här, säger Peter Ekholm, projektledare i Destination Vemdalen och sportchef i Klövsjö.

Annons

Det är vintertrafiken på Inlandsbanan med Snötåget som han använder som det tydligaste argumentet för att det i dag finns ett stort och ökat intresse att ta tåget.

– Under de månader Snötåget går mellan Mora och Östersund är det fler som tar det tåget än åker buss på samma sträcka. Det som först var tänkt som ett sätt att locka fler turister till våra skidbackar har visat sig bli något helt annat. Det här har blivit ett allmänt resesätt för oss som bor och verkar här och som på ett smidigt sätt vill ta oss till och från Stockholm genom ett enkelt tågbyte i Mora, säger Peter Ekholm.

Med den resandestatistik som finns om trafikströmmarna på den här aktuella sträckan, anser han att förutsättningarna för tågtrafik året runt är mycket goda.

– Redan efter två säsonger med Snötåget har vi fler resenärer än bussarna under de här månaderna. Men tillsammans har vi fördubblat trafiken. Det visar att intresset för den här kollektivtrafiken är mycket stort och måste tas tillvara genom ett nytt grepp.

Destination Vemdalen driver sedan något år tillbaka egen turisttrafik med nattåg på Inlandsbanan under vintermånaderna. Det körs av tågbolaget Veolia och går från Malmö via Stockholm till Röjan där passagerarna bussas vidare till destinationens skidorter.

Därtill kommer dagtrafiken med Snötåget som under en projekttid drivits med stöd från Regionförbundet samt Härjedalen och Berg. Destination Vemdalen äger nattåget till Röjan och fortsätter med den vintertrafiken. Men man anser det inte långsiktigt hållbart att fortsätta hantera dagtåget.

– Trafiken under vintersäsongen har bekräftat att folk vill åka tåg. Vi har fördubblat antalet resande mellan Mora och Östersund under den här perioden. Reseunderlaget är nu så pass stort att det är fullt realistiskt att kräva tillbaka tågtrafiken året runt på Inlandsbanan, betonar Peter Ekholm som även ser en annan nytta med att trafiken återupptas.

– Med lite justeringar i tidtabellen skulle man kunna få till bra arbetspendling mellan exempelvis Svenstavik och Östersund, säger han.

Läs mer: Hemvärnet tog tåget till övning

Att kravet kommer nu att tågtrafiken på Inlandsbanan ska återupptas, har sin förklaring i att upphandlingen av kollektivtrafiken på sträckan Östersund - Mora närmar sig.

– Nuvarande avtal går ut i december 2017. Den stora möjligheten att göra en ny tågsatsning på Inlandsbanan är att vara med i matchen när det blir ny upphandling. Det borde vara realistiskt att minst en dubbeltur på sträckan tillfaller ett tåg i stället för buss, tycker Peter Ekholm.

Han vill inte lägga ned all busstrafik mellan Mora och Östersund. Men eftersom den nuvarande busstrafiken med tre dubbelturer har rikstrafikstöd, anser han att det vore rimligt att även tågtrafiken beaktas.

– I första hand borde morgonturen från Östersund till Mora och åter ske med tåg till i stället för buss, anser han. Han lägger även en rättviseaspekt bakom kravet att tågtrafiken återupptas.

– I dag bidrar vi via skattsedeln till att tågtrafik bedrivs på andra håll. Nu är det hög tid att även vi här får en fungerande tågtrafik, säger han och hoppas därför att Inlandsbanan på nytt hamnar på politikernas agenda.

Läs mer: Politiker vill prioritera satsning på Inlandsbanan

Annons
Annons
Annons