Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Vill satsa 500 miljoner på inlandsbanan

/
  • Otto Nilsson, Vd Inlandsbanan, visar arbetet med att byta slipers för Per Åsling, riksdagsledamot, Eva Hellstrand från Åre och Lena Olsson, Berg, alla centerpolitiker. Med fanns också Annika Myhr från partiet i Härjedalen.

– Det enda logiska är att börja med den infrastruktur som finns, säger Per Åsling, riksdagsledamot för Centern från Jämtland.
Han vill att Inlandsbanan prioriteras när det gäller nysatsningar på järnväg i norra Sverige.
Men utspelet får kritik från Svenska Järnvägsfrämjandet.

I samband med sommarens Almedalsvecka presenterade regeringen det så kallade "Sverigebygget". Fram till år 2035 ska 400 miljarder användas för bland annat ny infrastruktur och nya bostäder.

För järnvägen i Norrland vill regeringen tillsätta en "förhandlingsperson" som ska "pröva förutsättningarna för en fortsatt utbyggnad av järnvägen i norra Sverige". Finansieringen ska ske dels med offentliga medel, dels med hjälp av näringslivet.

– Det enda logiska är att börja med den infrastruktur som redan finns och se till att de banor som redan ligger uppgraderas och kan ta tyngre trafik, säger Per Åsling, riksdagsledamot för centerpartiet från Jämtlands län.

Han kräver nu att 500 miljoner i första hand läggs på upprustning av Inlandsbanan.

Utspelet får kritik från Svenska Järnvägsfrämjandet som ifrågasätter regeringens vilja att verkligen investera i järnvägen.

– Det så kallade Sverigebygget är ett luftslott utan täckning. Regeringen talar bara om att utreda men det förpliktar inte till något mer, säger Järnvägsfrämjandets vice ordförande Ulf Flodin.

Så det är inte säkert att järnvägen i Norrland får några pengar alls?

– Jag tittar på fakta, på budget och har inte sett en enda krona mer än till utredningar. Vi ser det som valfläsk.

Nu vill ju regeringen förhandla fram en finansiering tillsammans med bland andra berörda kommuner, är inte det rimligt?

– Norrlandskommunerna badar väl knappast i pengar som de kan lägga på att rusta upp järnvägen. Det här är något som staten måste ta tag i, säger Ulf Flodin.

Men Per Åsling (C) menar att det finns en lokal vilja, även från näringslivet, att bekosta delar av upprustningen.

Förra veckan besökte han, tillsammans med flera lokala centerpolitiker från Härjedalen och Jämtland, arbetet med att byta slipers på Inlandsbanan på sträckan Sveg - Brånan. Det görs för att höja bärigheten och därmed kunna köra tyngre transporter på just den sträckan.

– 500 miljoner är vad som krävs för att höja bärigheten längs hela Inlandsbanan. Flera av de större skogsbolagen har utryckt en vilja att de vill vara med och delfinansiera det, säger Per Åsling.

Annons
Annons
Annons