Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vill värna och utveckla skoteråkningen

/
  • Modraterna Saila Quicklund, Anita Thuresson, Viktor Ericsson åkte skoter i Funäsdalen med ledvärden Kalle Arnell.

Tillgången till natur, friluftsliv och skoteråkning är en av de saker som bidrar till att människor vill bo kvar eller flytta till norra Sverige. Det menar Saila Quicklund (M) som testat hur ledsystemet fungerar i Funäsdalen.

Annons

Saila Quicklund, riksdagsledamot, (kulturutskottet med ansvar för idrott, folkhälsa och friluftsliv), besökte Funäsdalen och tillsammans med de lokala moderaterna Anita Thuresson och Victor Ericsson testade hon en del av de skoterleder som erbjuds. Funäsdalen var först i landet då de år 2000 startade upp med ett regleringsområde. Detta för att på bästa sätt kunna kombinera de olika intressen som finns. I korthet kan man säga att förutom några friåkningsområden är det förbjudet att köra snöskoter utanför lederna. Dessutom ska skoteråkarna betala för detta.

– I det stora fungerar systemet bra. Frågan är väl egentligen vad som hänt om vi inte tagit tag i frågan. Troligen hade det varit skoterförbud i området i dag, säger ledvärden Kalle Arnell som guidade sällskapet på en fyramils tur över fjället.

Trots att Funäsdalen var först ut med ett regleringsområde är man i dag ensam i landet om detta. Många har under åren nyfiket tittat på modellen men inte lyckats genomföra detta. Skoteråkning och dess villkor är ett känsligt ämne.

– När man planerar ett regleringsområde gäller det att börja i rätt ände. Det viktigaste är att börja diskussionerna med markägarna, har man inte dem med sig är det kört, säger Kalle Arnell.

Victor Ericsson tror att Lofsdalen snart kommer att ansöka om ett regleringsområde.

– Lofsdalspår, som sköter lederna, gör ett kanonjobb och är i mina ögon hjältar. Men tyvärr finns det allt för många skoteråkare som kör sönder skidspår och dundrar runt med trimpipor., säger Victor Ericsson.

Moderaterna menar att alla förändringar när det gäller regelverket kring skoterkörning, exempelvis inom terrängkörningslagstiftningen, måste ta hänsyn till hur viktigt skoterlivet är för hundratusentals svenskar.

– Men självklart måste skoterlivet, liksom allting annat, vägas mot miljökrav, säkerhetsregler och så vidare, men det måste finnas proportion när det gäller vilka inskränkningar som är acceptabla, säger Saila Quicklund.

– Jag tycker att fler borde ta efter Funäsdalen när det gäller skoteråkning.

Funäsdalens Skoterledbolag säljer runt 4 500 ledkort per säsong. Den här vintern kommer man dock att tappa runt 20 procent. En del menar att många skoteråkare väljer bort Funäsdalen då det saknas rejäla friåkningsområden.

– Kanske när det gäller ett fåtal besökare, men den stora orsaken är att vi under försäsongen hade dåligt med snö, säger Karl-Arne Wagenius, ordförande i ledbolaget.

År 2014 omsatte Funäsdalens skoterled över 2,6 miljoner kronor.

Annons
Annons
Annons