Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Wolfman Cruisers bjöd på lift till skidfabrik

/
  • Torbjörn Andersson visar motorn som driver axeln som driver maskinerna i fabriken för träskulptören Jonny Springe
  • Som om det var i går. Alla verktyg ligger kvar i skidfabriken som om fabriken stängde i går. Här finns också ett stort antal snickerimaskiner av olika slag som tilldrog sig ett stort intresse.
  • Hans Ersa,
  • Hasse och Anita Andersson från Sveg tog sin nyinförskaffade Cadillac till skidfabriken.
  • Sonja Proos, Kerstin Hill och Elilsabeth Grinde utanför den gamla skidfabriken.
  • Hela skaran lyssnar på Torbjörn Andersson.
  • En av bilarna från Wolfman Cruisers som skjutsade intresserade ut till Kolsätt.
  • Bilarna tilldrog sig också ett intresse. Patrik Hermansson, här med sonen Vilgot, åkte till Kolsätt i sin Alfetta från 77. Men det här är en
  • De gamla skidämnena i björk tilldrog sig ett stort intresse.

Det mullrar och skakar när Torbjörn Andersson sakta vrider strömbrytaren inne i den gamla skidfabriken i Kolsätt. Drivaxeln i taket snurrar i gång. Det dammar lite men allt fungerar trots att det var gott och väl 50 år sedan det tillverkades skidor i byggnaden.

Annons

– Här tillverkades skidor och sparkar och senare också möbler, berättar han för den samlade skaran av intresserade.

På självaste nationaldagen, som trots sitt tidiga junidatum bjöd på närmast högsommarvärme, ordnade motorklubben Wolfman Cruisers en utflykt till den gamla skidfabriken i Kolsätt. Den startades av Jonas Fredrik Pettersson i början av 1900-talet, brann ner på 20-talet och byggdes upp på platsen där den står i dag, längst upp i byn.

Torbjörn Andersson svärfar, Werner Pedersson, var den sista som jobbade i fabriken men på slutet använde han maskinerna mest för att tillverka möbler av olika slag. Exakt när skidtillverkningen upphörde är oklart, men in på femtiotalet gick det fortfarande att beställa och köpa skidor, tillverkade av olika träslag.

– Det här är björk, säger Torbjörn Andersson och håller upp några av de skidämnen som finns i fabriken.

Verktyg, maskiner och attiraljer står kvar, precis som att det var i går arbetet lades ner. Av en gulnad prislista framgår att skidor gick det att köpa från två kronor till dryga 20 kronor, beroende på vilket material som valdes.

Innan besöket på skidfabriken passade Lena Eklöf från Kolsätts byalag på att berätta om byns historia, över en fika i den gamla skolan. Kolsätt var bland annat ett viktigt färjeläge för transporter till och från Härjedalen.

– Färjemännen var i tjänst 24 timmar om dygnet, året runt, berättar hon.

Det är andra året i rad som Wolfman Cruisers ordnar en utflykt till lite mer okända resmål runt om i Härjedalen på nationaldagen. Alla som vill får följa med och för många av besökarna var skidfabriken en ny upplevelse.

– Det här var väldigt trevligt. Och vad häftigt med en skidfabrik i Kolsätt, säger Elisabeth Grinde, själv från Älvros.

Annons
Annons
Annons