Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Majoriteten behöver äta mer frukt och grönt

+
Läs senare
/
  • Vi rekommenderas att äta ett halvt kilo frukt och grönt om dagen. Få svenskar når dock upp till den mängden.

Vi har blivit bättre, men vi kan bli ännu bättre. Bättre på att äta frukt och grönt, alltså.

Att frukt och grönsaker är bra för hälsan torde knappast vara någon nyhet. Dagens samlade forskningsrapporter pekar exempelvis på att den som äter mycket frukt och grönt löper mindre risk att drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar, och man tror även att en grön kosthållning kan förebygga vissa cancerformer. Ändå är det många av oss som inte får i oss tillräckligt av det gröna.

– Vi har blivit bättre, men fortfarande ligger vi långt i från ett halvt kilo, konstaterar Åsa Brugård Konde, nutritionist på Livsmedelsverket.

Ett halvt kilo är den mängd som Livsmedelsverket rekommenderar alla som är över tio år att äta varje dag. Men enligt en undersökning av Livsmedelsverket får endast en av fem svenskar i sig den mängden.

Desto bättre är vi på att överskrida den rekommenderade mängden när det kommer till råvaror som socker, salt och rött kött.

– Vi har en rekommendation om att inte äta mer än 500 gram rött kött och chark i veckan. Äter man mycket av det har man ökad risk för cancer i tjock- och ändtarm, säger Åsa Brugård Konde.

Vet man med sig att man äter mycket rött kött kan det med andra ord vara läge att fundera på att omfördela proportionerna.

– Det är ju så, att om man äter mycket grönt så äter man mindre av annat, säger Åsa Brugård Konde.

Ser man till hur svenskarnas matvanor ser ut tycks det dock vara lättare sagt än gjort att ställa om till mindre kött och mer grönt. Till det finns förstås olika förklaringar, en av dem kan vara att man helt enkelt inte vet hur man ska komponera en grön måltid utan att viktiga näringsämnen som protein och järn uteblir.

För att få i sig järn, vilket är särskilt viktigt för barn och kvinnor i fertil ålder, är det bra att välja fullkornsvarianter av exempelvis bröd och pasta, då fullkornsmjöl innehåller hela sex gånger mer järn än vitt mjöl. Baljväxter är också rika på järn. De är också rika på protein, liksom bönor, linser och tofu. Åsa Brugård Konde poängterar dock att brist på protein är ett sällsynt problem – även för personer som tränar mycket:

– Ju mer man tränar desto mer äter man ju. Och då är det lätt att få i sig både protein, vitaminer och mineraler, snarare än tvärtom. Kött är visserligen en viktig källa till protein, men det är långt ifrån den enda källan, säger Åsa Brugård Konde.

Annons
Annons
Annons