Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Det är nu eller aldrig för Volvo

+
Läs senare
/
  • Volvo har bara släppt en bild på hur nya XC90 ser ut från sidan. Under tisdagen visas den upp för första gången.

Volvo har lyckats hålla det hemligt in i det sista. Inte en enda spionbild hur den verkligen ser ut har läckt ut, endast några väl planterade smakbilder från Volvos PR-avdelning

Men under tisdagen ska vi äntligen få se nya XC90. Det sker inför inflygna 700 journalister och Volvochefer från hela världen. Platsen är Värmdö där Volvo ska lyfta på täcket för sin viktigaste modell på år och dag. Eventet är det största i Volvos historia.

Det är nu eller aldrig för kinesägda Volvo. Blir XC90 en flopp är risken stor att Volvo går samma öde till mötes som Saab.

XC90 är den första bilen som byggs på den egenutvecklade SPA-plattformen. SPA (Scalable Product Architecture) har utvecklats av Volvo under de senaste fyra åren och är en av hörnstenarna i företagets pågående investeringsprogram på 11 miljarder kronor.

På den nya plattformen kommer också efterföljarna i 60-serien och 70-serien (blir troligen kallad V90).

Volvo kommer med ett brett utbud av drivlinor, elektriska system och nya tekniker. Motorerna som byggs i Skövde är alla på tvåliters slagvolym. Diesel- och bensinmotorerna har spannet från 150 hk till "värstingen" på 400 hästkrafter med både kompressor, turbo och elmotor. Rekordlåga koldioxidutsläpp runt 60 gram/km innebär att man blir bäst i klassen,

Enligt Volvo är det inga problem att klämma in sju personer i nya XC90. Köregenskaperna ska vara i absoluta toppklass med samma rappa körupplevelse som i en mindre och lägre bil.

Vi ska titta och få känna på bilarna, så kallade föreseriebilar, som redan byggs på Volvos nya fabrik på Hisingen. Den första provturen får vi vänta med till i januari.

XC90 är en bil som Volvo hoppas blir en succé på den så viktiga USA-marknaden. Gamla XC90 som kom 2002 drog upp Volvos försäljningssiffror i Nordamerika. Men frågan vi ställer är om Volvo lyckas med en fyrcylindrig motor. Fortfarande är det en stor efterfrågan i USA på stora suvar med V8-motorer. En förklaring är förstås de låga bränslepriserna i USA som numera är självförsörjande på olja. Men det finns också ett uppvaknat intresse för miljövänliga suvar, framförallt på Västkusten och Östkusten. Det är i dessa välutbildade och miljömedvetna områden som Volvo hoppas bli starka igen.

Volvos ägare Geely har varit tydliga: XC90 måste lyckas för annars är risken stor att vi aldrig får se efterföljaren till landets mest sålda bilmodell, V70. Men i dagsläget ser det ljust ut. Volvo redovisade ett rörelseresultat för första halvåret på 1,2 miljarder. Försäljningen de första sex månaderna ökade med 9,5 procent jämfört med föregående år, och uppgick till 229 013 bilar, jämfört med 209 118 under samma period förra året.

Annons
Annons
Annons