Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

Så är nya Volvo XC90

/

Motorreporter Ola Thelberg är i Barcelona och testar nya Volvo XC90.

Dina intryck så här långt?

– Det är första dagen av två testdagar här i Barcelona. Har kört modellen D5 med den fyrcylindriga dieselmotorn på 225 hästkrafter som byggs I Skövde. Den modellen väntas bli den mest säljande i Sverige.

Hur går den?

– Volvo har gjort ett riktigt bra jobb. Det har varit mycket snack om att motorn inte räcker till. Tvivlarna behöver inte vara oroliga. Den har kraft så det räcker.

Säkerheten, hur är den?

– Definitivt en av världens säkraste bilar, en hel radda med nya säkerhetssystem.

Interiören?

– Trä, metall, det är lyxigt med andra ord. Högt betyg for stolarna. XC90 är den första suven i klassen som är originalutrustad med tre stolsrader. Sista raden rymmer en passagerare som mäter 170 centimeter. Jag fick plats med mina 187 centimeter.

Informationspanelen har det varit mycket snack om?

– Jo, den fungerar. Är man van med en läsplatta är det inga som helst problem. Reglage och knappar finns inbyggda i plattan.

Nya XC90 är alltså en lyxbil?

– Både och. Priset börjar på en halv miljon och slutar på en miljon. Det är definitivt ingen folkbil. Men efterfrågan ar stor, det är redan 16000 beställda bilar runt om i världen utan att någon ens har kört den.

När visas den hos Volvohandlarna i Sverige?

– Lanseringen sker under vecka 19.

Vad händer I morgon?

– Då väntar plug in-hybriden T8 som Volvo hoppas blir en framgång I USA.

Volvo verkar ha gjort ett bra jobb?

– Så här långt är det godkänt. Men slutomdömet återkommer jag till lite senare.

Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons