Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Flygplats i Härjedalen?

+
Läs senare
/
Insändare

Det finns både för- och nackdelar med de olika alternativa platserna till placering av Härjedalens flygplats. Det visar utredningar som gjorts tidigare och även denna, gjord av besöksnäringen.

Dels är det säkerhetsaspekter, inflygningsradie med mera, dels människors vilja till resande, mest lämpliga alternativ för resenären, och en prisfråga för kunden. 97 procent av våra gäster kommer med bil till oss, de allra flesta är barnfamiljer och behöver bilen. Det är svårt att ta sig runt inom destinationerna utan bil. Kommunen och regionen är aktiva när det gäller påverkan för att förbättra våra vägar, men det finns mycket mera att göra både för bärigheten och hastighetsbegränsningarna. Bergs och Härjedalens kommuner tillsammans med Destination Vemdalen jobbade hårt med påtryckning av väg 315, och som det verkar nu blir det byggstart hösten 2016. Men det måste till mer pengar till vägnätet i Norrland.

Satsningen som görs på tåg (Snötåget) med transferbussar från Rätan till Vemdalsområdet och från Sveg till Lofsdalen är mycket bra. En förhoppning är att det i framtiden ska vara fler som kan resa med tåg. Samverkan med besöksnäringen och övrig näring kan bli bättre, vi måste gemensamt hitta lösningar för bra transporter till Härjedalen så som vägar, järnväg och flyget, för oss som bor här, besöksnäringen, och för övrig näring som är i behov av bra transportvägar. Vi alla vill det bästa för kommunens utveckling.

När det gäller Härjedalens flygplats så är det en lite mer komplicerad frågan än just placeringen.

I Luftfartsverkets indelning av flygplatser så är vår flygplats i dag klassad som en regionalt strategisk flygplats, men det är tyvärr ingen för evig garanti att Härjedalen får tillstånd till en flygplats. Härjedalen Sveg Airport har kapacitet för större plan, 1800 meters bana, om antalet resenärer ökar. Utveckling av flygplatsen pågår hela tiden för att uppfylla alla de krav som ställs på till exempel säkerheten. De senaste 10 åren har det investerats cirka 20 mkr. Nya investeringar finns med i budgetplaner framöver. Driftskostnaden för flyget i dag är cirka 10 mkr/år, kommunen får sen driftsbidrag från trafikverket på cirka 5 mkr.

För några år sedan gjordes ett försök med besöksnäringen med charterplan, tyvärr utvecklades inte idén men det kan vara ett bra sätt att hitta samverkan med näringen. Vi har även haft ett projekt med Norge och Röros flygplats, där kan jag se att vi kan ta upp den tråden igen. Det skulle vara ett lyft för Funäsdalens område att komma närmare den norska marknaden, både Trondheim och Oslo finns inom nära avstånd.

Transfertiden är inte helt avgörande för resenären, undersökningar visar att 2,5-3 timmars transfer är vad man kan acceptera. Från Sveg till Vemdalen tar det cirka 50 minuter, till Lofsdalen 58 minuter och till Funäsdalen 1 timme och 45 minuter. Räknar man från Hedeviken blir det givetvis kortare transfer för Vemdalen och Funäsdalen men oförändrat till Lofsdalen. Skulle man ha ett samarbete med Norge och Röros flyg skulle transfertiden till Funäsdalen bli lika lång som mellan Hedeviken och Funäsdalen.

Vi är beroende av varandra för att utveckla en bra skola, en bra vård och omsorg, ett rikt fritids- och kulturutbud, företag som växer och skapar arbetstillfällen, en miljö som ger livskraft, äkthet och närhet. Jag vill se att vi tillsammans kan hitta samverkansmöjligheter för ett Härjedalen för alla.

Gunilla Zetterström Bäcke Socialdemokrat

Kommunalråd Härjedalens kommun

Har du också något att säga?

Skicka in en insändare/debattartikel

Annons
Annons
Annons