Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

krönikaHärjedalen

Mikael Andersson
Redaktionsrutan: Vem blir lycklig av Facebook?

Det här är en krönika.Analys och värderingar är skribentens egna.

Bild: TT, Johannes Berndalen

Annons

Facebook är en del av många vuxnas sociala infrastruktur. Jag vet inte hur det är för dig men själv scrollar jag igenom flödet ett antal gånger per dag. Där återfinns också min mamma som är plus 80, och några miljarder användare till världen över. Men vem blir lycklig av Facebook?

I grunden är ju ett socialt media bara en förlängning av vår sociala sfär. En chans för oss att hålla kontakt med människor som vi annars varken skulle se eller höra särskilt ofta, kanske aldrig. Jag har vänner som jag umgås dagligen med på sociala medier, vänner som jag träffar fysiskt kanske några gånger per år.

Annons

Men Facebook är också ett globalt företag, med en affärsidé som går ut på att tjäna pengar, massor av pengar, genom att utnyttja ett djupt mänskligt behov av att synas, tillhöra ett sammanhang och ta del av information. Visst kan sociala medier föra oss människor närmare varandra, men de små datasträngar som styr informationen förstärker också våra infobubblor, ger oss mer av det vi tycker om och strömlinjeformar vårt intag av till exempel nyheter. Vår världsbild får en tendens att förstärkas, snarare än att utvidgas.

Annons

Det sprids också mycket tok på Facebook, och direkta felaktigheter, ibland med syfte att vilseleda stora grupper av människor. Det visar inte minst DN:s artikel om visselblåsaren Sophie Zhang, tidigare anställd med uppgift att jaga bluffkonton. Konton som användes för politiska påverkansoperationer i olika länder, utan att företaget gjorde något åt det.

På TH använder vi sociala medier dagligen, både för att sprida våra egna nyheter och för att ha koll på vad som händer runt omkring oss. Vår verksamhet är också kommersiell, vi måste tjäna pengar för att kunna ge ut en tidning. Men den grundläggande affärsidén för TH och de flesta nyhetsmedier, är att pengarna ska gå till en journalistisk verksamhet, som fyller en viktig funktion i ett demokratiskt samhälle.

Så kanske blir man lite lyckligare av TH, än av Facebook?

Mikael Andersson är chefredaktör och ansvarig utgivare på Tidningen Härjedalen.

Bild: Johannes Berndalen

Bild: TT

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy