Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Härjedalen

Insändare
Utan underhåll går vägarna inte att använda

Detta är en insändare.Åsikterna är skribentens egna.

Öppet brev till Trafikverket

Angående underhåll av befintliga vägar, Belysning E 45 Sveg, Järnvägsbron söder Sveg och Förbifart Sveg

Några synpunkter och förslag till ert val av vägarna i Sveg och övriga Härjedalen som säkert gäller stora delar av norra Sverige.

Underhåll av befintliga vägar

Underhållet av vägarna i Härjedalen och säkert många andra ställen i norra Sverige är ofta präglat av lappade delar eller i många fall inget underhåll alls. Bilar blir förstörda när de kör ner i gropar som inte lagats, olycksrisken är stor för alla som måste köra här i vintermörkret.

Det tycks finnas pengar när det gäller att bygga nya vägar som ingen vill ha men underhåll av befintliga vägar saknas det pengar till. Är detta er nya inriktning kommer de flesta vägar (och järnvägar) inte att kunna användas i framtiden, undrar då hur länge de nya vägarna ska hålla utan underhåll.

Annons

Annons

Belysning E 45 Sveg med mera

Belysningen på raksträckan södra infarten till Sveg har varit utan belysning på en sträcka av 2-300 meter i flera veckor. Här går yngre skolungdomar varje vardag till skolan i mörkret utan att något görs på en sträcka där bilarna kör i 70 km hastighet. Det kan också påpekas att vid övriga infarter till Sveg är hastigheten satt till 50 km vilket även bör gälla denna infart.

Det har klottrats på fundamenten till järnvägsbron på samma sträcka vilket inte är särskilt vackert. Inte heller här har underhållet fungerat. Kommunen hänvisar till Transportstyrelsen som tyvärr inte har gjort något åt problemet på flera år.

Järnvägsbron söder Sveg

Vid möten i Sveg med Trafikverket (Björn Wedin med flera) utlovades att Järnvägsbron några kilometer innan Sveg skulle byggas om innan förbifart Sveg skulle påbörjas. Bron är väldigt smal och svår för transporter och övrig trafik att ta sig igenom, det krävs en stor ombyggnad oavsett om det byggs ny väg eller inte. Idag är det omöjligt att möta långtradare med virke och annan tung transport, dessa transporter försvinner inte även om ny väg byggs. Västra Härjedalen är beroende av att bron byggs om.

Förbifart Sveg

Läser i flera medier att nya sträckan mellan Rengsjön och Älvros ska påbörjas inom några år (överklagat just nu) trots att kommunen och lokala instanser säger nej. Om nu vägen trots allt byggs borde den finansieras genom vägavgifter för de som nyttjar sträckan, inte genom att hela Sverige ska betala via höjda skatter. Avgiften kan vara kvar till dess kostnaden för vägen är betald.

Annons

Annons

Detta borde gälla alla vägar som byggs i Sverige (mestadels byggs det i och runt de större städerna) vilket sällan övriga delar av Sverige är betjänta av.

Övrigt

Detta med betalvägar borde vara det bästa alternativet för nya vägar i Sverige, det fungerar utmärkt utomlands. De som inte vill nyttja dessa vägar får betala, övriga kan ta andra vägar.

Ett beklämmande exempel är trängselavgifterna i och omkring Stockholm och Göteborg. Det är väldigt underligt att transporter eller turister som ska från exv. Uddevalla till Malmö ska betala trängselavgift till Göteborgs stad, de kör ju förbi staden. Istället borde de betala en vägavgift till Transportverket om vägen är ny, gamla vägar kan man inte ta avgift för. Trängselavgifter ska väl finnas för att invånarna i städerna ska undvika att köra bil in i städerna antar jag.

Leif Johnson, Sveg

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy