Annons

Annons

Annons

Annons

krönikaHärjedalen

Mikael Andersson
Redaktionsrutan: Facebooks förbannelser och välsignelser

Det här är en krönika.Analys och värderingar är skribentens egna.

Annons

Sociala medier, med giganten Facebook i spetsen, har skapat en helt ny infrastruktur för information. Många av oss är mer eller mindre beroende av Facebook för vår kommunikation, både vad vi tar in och vad vi vill få ut. Men det finns både fördelar och nackdelar med det sociala mediet.

Först av allt: Traditionella medier har inte ett monopol på informationsflödet och egentligen har jag inget emot det. Vi har en långt gående yttrandefrihet i Sverige som vi ofta stoltserar med, och som journalist stöttar jag de grundlagar som ger oss möjlighet att uttrycka och säga nästan vad vi vill. Yttrandefrihet och tryckfrihet är helt avgörande för vår demokrati, både på lokal och nationell nivå.

Annons

Annons

För det andra: TH använder sig av sociala medier i olika sammanhang. Både för att publicera en del av våra nyheter och annat material som finns i tidningen, och för att få information om vad som händer runt omkring oss i samhället. Sociala medier, främst Facebook, är en av flera källor till nyheter om vårt samhälle. Det är dock väldigt sällan, om inte aldrig, som vi direkt publicerar något som någon annan skrivit på sociala medier. Vi försöker alltid själva kolla vad som hänt, prata med berörda personer och värdera informationen innan vi publicerar. Det är en del av det journalistiska arbetet. Och alla är inte journalister, lika lite som att alla är bagare eller dataprogrammerare.

För det tredje: alla har inte, eller vill inte ens ha Facebook eller andra sociala medier. Det är lätt att tro det när man själv är inne i flödet. Men alla har inte ens internet i dagens samhälle. Även om den gruppen är liten så har de också rätt att få veta vad som händer runt omkring oss. Och när det handlar om Härjedalen vill jag lite skrytsamt påstå att TH är en av de bästa källorna. Bra mycket bättre än sociala medier flöden där tusentals andra avsändare, ibland med tveksamma syften och mål, tävlar om din uppmärksamhet.

Mikael Andersson

Chefredaktör och ansvarig utgivare

Tidningen Härjedalen

Annons

Annons

Till toppen av sidan