Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Funkar det så är det värt varenda minut"

/
  • Passet avslutas med avslappning där deltagarna får flyta i bassängen.
  • Christina Olofsson vill komma i gång tidigt med vattenträningen.
  • Hantlar används i olika övningar under passet.
  • Badvärden Ann-Sofie Backlund summerar träningspasset med deltagarna.
  • För Lina Sjögren är det första gången hon provar på vattenträning. Hon hoppas att det är en träningsform som funkar trots foglossningssmärtorna.
  • Lina Sjögren är gravid i sjunde månaden. Hon planerar att träna så långt in i graviditeten som det går.
  • Träningsredskap som ger flythjälp.
  • Skillnaden mellan vanlig vattenträning och vattenträning för gravida är att gravida inte får jobba för mycket med magen, säger badvärden Ann-Sofie Backlund.

Christina Olofsson och Lina Sjögren väntar på att passet med vattenträning för gravida ska sätta i gång.
För Lina är det första gången hon testar vattenträning.
– Jag har drabbats av väldiga foglossningssmärtor och problem med ryggen, och då underlättar det, säger hon.

Annons

Lina Sjögren är gravid i sjunde månaden, och foglossningen gör det svårt för henne att röra på sig.

– Jag kan inte vara ute och gå så mycket, så jag valde vattenträning för att se om det hjälper, säger hon.

Hon planerar att träna så långt in i graviditeten som det går.

– Funkar det så är det värt varenda minut, säger hon.

Christina Olofsson har provat på vattenträning förut, i slutet av sin förra graviditet.

– Under min första graviditet hade jag fruktansvärd foglossning och var stillasittande de fyra sista månaderna i stort sett, så jag tänkte att jag börjar på en gång med vattenträningen nu. Förhoppningsvis hjälper det, säger hon.

– Och det var ju enda gången man kände sig normal och inte bara som en stor tung sjöko, säger Christina och skrattar.

Lättheten i vattnet är något som badvärden Ann-Sofie Backlund, som leder passet på Himlabadet i Sundsvall, också lyfter fram som den stora fördelen med träningen.

– Du väger så pass lite i vattnet, 12–14 procent av kroppsvikten, så du kan göra saker du inte kan göra på land. Det blir en annan typ av belastning, säger hon.

Skillnaden mellan vanlig vattenträning och vattenträning för gravida är att gravida inte får jobba för mycket med magen, säger Ann-Sofie Backlund. Dessutom ligger pulsen också något lägre.

– Vissa övningar som saxningar får man också vara försiktig med.

Efter det 30 minuter långa passet som innehållit både pulshöjande övningar som joggning i vattnet och avslutande avslappning är deltagarna nöjda. De provar gärna vattenträning igen.

– Det var ruskigt roligt, men betydligt jobbigare än jag trodde, säger Christina Olofsson.

Mer läsning

Annons