Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Flexflight: Avies kommer aldrig flyga för oss

/
  • På Flexflights hemsida finns informationen som kan få en att tro att Avies är en av bolagets underleverantörer. Men så är inte fallet, enligt Flexflights svenska kontaktperson.

Nykontrakterade Flexflight är partners med Avies, men försäkrar att det skandalomsusade flygbolaget aldrig kommer att anlitas som underleverantör.

Annons

Det drogs många lättnadens suckar i länet 6 mars, då Trafikverket meddelade att de med omedelbar verkan hade rivit sitt nypåskrivna kontrakt med det estniska flygbolaget Avies.

Trafikverket motiverade sitt beslut med att Avies har uppvisat allvarliga brister i sin yrkesutövning och gav kontraktet till danska Flexflight istället.

Efter det har flera av ÖP:s läsare hört av sig och påpekat att Avies och Flexflight är samarbetspartners och befarat att det kan resultera i att Avies kommer tillbaka till länet som underleverantör.

"Om du har bokat en biljett med Flexflight kommer flyglinjen att vara trafikerad av ett av de ovanstående flygbolagen", står det också på företagets hemsida under en lista med flygbolag där Avies finns med. På samma lista finns AIS Airlines, som bolaget nu har satt in på de flygrutter som Avies fråntogs.

Men det partnerskap som redovisas på hemsidan handlar uteslutande om biljettförsäljning och har inget att göra med vilka underleverantörer Flexflight anlitar för att trafikera sina rutter, enligt Tezz Tordsdotter som är Flexflights svenska kontaktperson.

– Att sälja biljetter och att flyga är helt skilda saker. Flexflight har aldrig använt sig av Avies och kommer aldrig att göra det, säger hon.

Enligt Trafikverkets Johan Holmér ska det inte heller från deras sida vara någon risk att de olycksbenägna esterna kommer tillbaka till de rutter som de har sparkats ifrån.

– Flexflight har för avsikt att låta det holländska bolaget AIS Airlines trafikera Avies tidigare rutter och det är på de grunderna vi har gett dem kontraktet. Skulle de tvingas byta bolag, om det så handlar om kortsiktiga lösningar, så måste vi godkänna ersättaren, säger han.

Här kan ni läsa om de skandaler som låg till grund för de protester som slutligen ledde till att Trafikverket rev sitt kontrakt med Avies.

Mer läsning

Annons