Annons
Vidare till tidningenharjedalen.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Lyssna på medarbetarna i regionen – det är de som är experterna!

Har med stort intresse tagit del av alla insändare från medarbetare och ansvariga politiker och tjänstemän.

Min upplevelse, utifrån det jag läst, är att regionledningen har för mycket fokus på ekonomi och kontroll, och en tilltro till att stålbad och minutjakt vid schemaläggning, försämrade arbetsvillkor, med mera, ska leda till något positivt.

Lägre kostnader? Nöjda medarbetare? Stoppad personalflykt?

Tillitsbaserad ledning och styrning är, enligt min mening, den enda nyckeln som passar för att kunna låsa upp det mycket bekymmersamma läget som råder.

I grunden handlar det om ledarkompetens, både politiskt och bland tjänstemännen. Hur ledningen tänker är avgörande för en organisations prestation. Ser ledningen medarbetarna som en tillgång eller enbart som en kostnad?

En övertro på att chefer vet bäst? Att externa konsulter och fler kontrollsystem är lösningen ger ofta en motsatt effekt.

All kunskap och erfarenhet för att lösa situationen och skapa en god arbetsmiljö både nu och framåt finns redan. Lyssna på medarbetarna. Det är de som är experterna. Välmående medarbetare som känner att de är viktiga, att deras kunskap och erfarenhet tas tillvara och respekteras. De använder sin energi till att leverera tjänster på ett för medborgaren tryggt och säkert sätt. På så sätt blir vi alla vinnare.

Medarbetarnas erfarenhet och kompetens är en regions största tillgång, släpp fram den! Ta tillvara den och bygg en organisation utifrån och in. Från patient till ledning. Låt de olika enheterna skapa egna arbetstidsmodeller, ta ansvar för schemaläggning mm.

En organisation inom offentlig verksamhet går att rita som en upp och nervänd triangel. En triangel som sitter väl förankrad i en solid och stadig bottenplatta. Ovanför bottenplattan (läs politiker) befinner sig chefer i olika nivåer. Högst upp i triangeln är de viktigaste – alla medarbetare som dygnet runt levererar välfärdstjänster till patienter, klienter och alla de som tillfälligt eller mer permanent har behov av regionens tjänster.

Politiker och chefer ska, enligt min mening, ha fullt fokus på att skapa rätt förutsättningar för medarbetare så att de kan ha fullt fokus på att leverera välfärdstjänster på ett för medborgaren tryggt och säkert sätt.

Det är inte politiker eller chefer som är de viktigaste i offentlig verksamhet. Det är de som levererar tjänsten till medborgarna som är de viktigaste.

Kompetensförsörjning handlar alltid i första hand om att behålla de redan anställda. Deras kunskap och erfarenhet är ovärderlig.

Om regionledningen har modet att flytta mer av sitt fokus till kvalitet och det som är viktigt för medborgare och medarbetare kommer det att ge det som vi alla vill ska hända; nöjda och trygga medborgare, medarbetare som får vara med och ta ansvar, som möts med respekt, har inflytande och känner att de är viktiga och som tycker att det är kul att gå till jobbet.

Och vet ni vad; Ett första fokus på kvalitet sänker kostnader!

Karin Holmin (VH), oppositionsråd Härjedalens kommun

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel