Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Turistnäringen i Härjedalen blomstrar

Härjedalens kommun publicerade på onsdagen rekordsiffror för turismnäringen i Härjedalen för 2015. Omsättningen har ökat, gästnätterna är fler och antalet arbetande som påverkas av turismen har blivit fler. Härjedalens näringslivschef Thony Gustafsson är naturligtvis nöjd.

Annons

Näringschef Thony Gustafson

–Det är jättepositiva siffror för oss alla i Härjedalen, säger han.

– Besöksnäringen är en basnäring för oss och påverkar hela kommunen så vi följer det som händer noga. 2015 har egentligen inte visat på något negativt och även sommarturismen har ökat ordentligt. Allt i sin helhet stärker naturligtvis varumärket Härjedalen.

Rapporten har sammanställts av Resurs och görs årligen av kommunen. I år har den totala omsättningen ökat med 101 miljoner till 1,6 miljarder och näringen beräknas nu omsätta 1874 helårsarbeten, en ökning med 92 st. Bland de 3 miljoner gästnätterna som gjordes 2015 har både antalet svenska och utländska gäster ökat och totalt var det över 110 000 fler än 2014. Rapporten gäller i första hand de tre skiddestinationerna Funäsfjällen, Vemdalen och Lofsdalen.

– Härjedalen skiljer sig mycket mot annan glesbygd med sin starka turism. Här jobbar man och investerar så det är så roligt att se att det ger effekt. Det här spiller över även på andra verksamheter i hela kommunen, menar Thony Gustafsson.

I Vemdalen har ökningen varit störst med 62 av de 92 nya helårsjobben och 10,5% ökning av antalet gästnätter. 2016 ser ut att bli ännu bättre.

– Vi har precis fått en rapport över vintersäsongen och där har ökningen varit 7,4% bättre än förra vintern så 2016 blir troligtvis ännu bättre även om vi inte kommit igång med sommarsäsongen ännu, meddelar Marcus Ståhl som är VD på Destination Vemdalen.

Även i Funäsdalen har ökningen varit påtaglig och Jonas Kojan som är VD för Destination Funäsfjällen hyllar det fina samarbetet i bygden.

Jonas Kojan, VD på Destination Funäsfjällen.

– Vi är naturligtvis superglada och upprymda att få svart på vitt att det varit så bra som vi upplevt det. Det hade aldrig varit möjligt utan att vi jobbade tillsammans, stora som små företag. Det är allt sammantaget som gjort det här möjligt, allt från evenemang som Bruksvallarna Game Fair och cykeltävlingen Fjällturen till skidtävlingar och tillgängligheten på den normala verksamheten.

Både Funäsfjällen och Vemdalen har senaste tiden gjort stora investeringar på allt från liftar och nedfarter till fler stugor och hotell, något som även gett effekter på sommarturismen.

– Sedan pågår även lite av en trend med mer aktiva sommarsemestrar just nu där man vill fjällvandra, fiska, cykla, paddla och så vidare. Där är det viktigt att vara med och erbjuda det folk vill ha, kanske kombinera med spa eller god mat och där tycker jag vi blivit duktiga på att erbjuda rätt tjänster, menar Marcus Ståhl.

Marcus Ståhl på Destination Vemdalen. Foto: Destination Vemdalen

Fotnot: Vi har även sökt Destination Lofsdalen som inte var tillgängliga

Mer läsning

Annons